BRATISLAVA – Diváci satelitnej televízie Skylink a CS Link sa cítia byť podvedení. Servisné poplatky a povinná výmena kariet spustili lavínu hnevu. Zdá sa že aktívnejší sú v susednom Česku, kde sa už prípadom zaoberá telekomunikačný úrad.
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) sa má zaoberať podnetom na poskytovateľov satelitného vysielania CS Link a Skylink. Podnet podali právnici spotrebiteľského časopisu dTest. Podľa nich totiž CS Link a Skylink klamú spotrebiteľov, keď propagujú svoju satelitnú televíziu bez poplatkov. Pýtajú však servisný poplatok 29 CZK mesačne. Zákazníci upozornili, že sú nútení vymieňať starý typ karty za nový za 600 CZK.
Skylink sa podľa dTestu obhajuje tým, že poskytovaný príjem skutočne nie je spoplatnený, servisný poplatok pokrýva iba súvisiace náklady, ako administratívne a technické zabezpečenie služieb. Vedúci poradenskej linky dTestu Lukáš Zelený však s takým vysvetlením nesúhlasí. "Bezplatné poskytovanie nesmie zahŕňať žiadne súvisiace poplatky. Spotrebiteľ sa vždy musí dozvedieť konečnú cenu, teda vrátane dane z pridanej hodnoty a súvisiacich poplatkov. Čiastka 29 korún mesačne nepredstavuje bezplatné poskytovanie služieb," odôvodnil Zelený.
Poskytovateľov satelitného vysielania CS Link a Skylink vlani kúpila luxemburská firma M77 Group S.A. a ovládla tak podľa dostupných údajov 85 % trhu. "Vzhľadom na trhový podiel spoločnosti sa tiež domnievame, že nastalo zneužitie dominantného postavenia na trhu. dTest preto podal podnet aj na Úrad pro ochranu hospodářské soutěže," povedal Zelený.
Ak by úrad podnetu vyhovel, ustanovenie o poplatku by bolo neplatné a firma by ho musela nespokojným zákazníkom vrátiť. Spoločnosť však na platbách trvá. Ak užívateľ neuhradí mesačné servisný poplatok, nevymení kartu, alebo si neobjedná platený programový balíček, podľa firmy tým neprijme nové obchodné podmienky a ukončí tak zmluvu.