PEKING - Daň z čínskych mesačných koláčikov pravdepodobne nevyvolá takú veľkú vzburu, aká zaistila "Bostonskému pitiu čaju" nezmazateľné miesto v histórii. Napriek tomu ale tento krok leží čínskym spotrebiteľom v žalúdku pred nadchádzajúcim jesenným festivalom, pre ktorý sú mesačné koláčiky typické, napísala dnes agentúra Reuters.
Desiatky miliónov zdobených škatúľ naplnených koláčikmi sa počas jesenného festivalu pravidelne rozdajú ako darček a symbolická pocta splnu, ktorý tento rok pripadá na 12. septembra. Do tohto trendu sa zapájajú aj miestne firmy a spoločnosti, a darčeky medzi kolegami aj pre zákazníkov sa stali po celej Číne nákladným podnikateľským rituálom.
To urobilo z takzvanej "Koláčikovej dane" ľahkú voľbu pre úrady hľadajúce nový zdroj príjmov. Samotná daň pritom novinkou nie je; zmena spočíva v tom, že mesačné koláčiky rozdávané firmami teraz podľa nového oficiálneho výkladu spadajú do zdaniteľnej kolónky príjmov. A to vyvolalo vlnu kritiky.
"Jesenný festival je tradičným obdobím rodinných stretnutí v Číne. Firmy sú pozorné k svojim zamestnancom, a dokonca aj na to sa berný úrad zameral," povedal agentúre Reuters manažér malej firmy v Kuang-čou. "To zraňuje city ľudí."
Iní si myslia, že ide zároveň o urážku, pretože toto opatrenie dopadá na priemerných zamestnancov v nepomere k úradníkom. "Keby výhody úradníkov, ako sú napríklad vládne autá, boli zdanené, potom by boli ľudia menej rozčúlení z koláčikovej dane," napísal užívateľ Sie Wen na čínskej obdobe Twitteru.
Čínski daňoví poplatníci sú čím ďalej tým citlivejší na zvyšovanie daní v čase, keď vysoká inflácia neustále podkopáva ich reálnu kúpnu silu.