BRATISLAVA/VARŠAVA - Tragický sled chýb poľského pilota a ruských dispečerov sa dal zastaviť. Konkrétne to mohol urobiť jeden človek: Viktor Ryženko na kontrolnej veži letiska v Smolensku. Keby včas vydal pilotom príkaz ´horizont´ - čiže na vyrovnanie letu. Posádka by tak mala väčšiu šancu na vykonanie manévru a uniknutie katastrofe. Desať sekúnd - toľko času na záchranu by ešte mali naši piloti, píše poľský denník Fakt.
Príkaz ´horizont´ prišiel príliš neskoro, cituje denník šéfa poľskej komisie vyšetrujúcej príčiny katastrofy plukovníka Miroslawa Grochowského.
Podľa zistení komisie mal prísť príkaz oveľa skôr. Presne v momente, keď bol stroj s poľským prezidentom Lechom Kaczynským (†61) a 95 ľuďmi na palube vo výške 100 metrov a 2,3 km od začiatku dráhy.
Ruský dispečer mal prerušiť posádke zostup a poslať ju na druhý okruh, uviedla komisia vo svojej správe. Ryženko namiesto toho posádke Tupolevu vydal príkaz až vo chvíli, keď bolo lietadlo vo výške iba 14 metrov nad letiskom! Už o dve sekundy skôr sa kapitán Arkadiusz Protasiuk (†36) pokúsil zdvihnúť stroj. V tej chvíli však už bol v tak malej výške a rýchlo sa blížil k zemi, že jednoducho nestihol zabrániť katastrofe.
Prečo teda Ryženko vydal tak neskoro zásadný príkaz, ktorý by mohol zachrániť životy celej poľskej delegácie s prezidentom na čele? Poľská komisia to nevie, pretože Rusi jej nechceli odovzdať videonahrávku, na ktorej je zaznamenaná práca dispečerov na kontrolnej veži letiska, konštatuje poľský denník. Najprv tvrdili, že pásku už má ruská prokuratúra, potom vyhlásili, že 10. apríla sa na pásku nič nenahralo..., pripomína Fakt.
Poľskí odborníci nemajú pochybnosti - podľa Komisie to môže vyplývať z nedostatku skúseností a kvalifikácie Ryženka, ktorý 10. apríla druhýkrát vo svojom živote pracoval v Smolensku. Nikdy predtým pritom neslúžil na tomto poste v tak ťažkých poveternostných podmienkach na žiadnom inom letisku, konštatuje Fakt.