VARŠAVA - Osvetlenie na letisku v Smolensku pred pádom poľského Tu-154 nebolo plne funkčné a kompletné a vedúci letovej prevádzky dával posádke zlé príkazy. Pochybenia však boli aj na poľskej strane. Tvrdí to dnes zverejnená správa poľskej komisie vedenej ministrom vnútra Jerzy Millerom.
Pri havárii zahynul poľský prezident Lech Kaczynski a ďalšia bezmála stovka významných predstaviteľov poľskej spoločnosti.
"Smolenské letisko nezabezpečilo bezpečné pristátie," vyhlásil člen komisie Maciej Lasek. "Tridsať percent osvetlenia (pristávacej dráhy) bolo nefunkčného alebo ho zakrýval porast," dodal. Na mnohých lampách podľa neho chýbali šošovky a zrkadlá a niektoré stromy v okolí boli vyššie, než je prípustné.
Správa ale zároveň upozorňuje na pochybenia na poľskej strane. Najmä sa zmieňuje o nedostatočnej príprave na let, ktorá sa odohrala v zhone a nespĺňala všetky bezpečnostné požiadavky. Posádka Tu-154 navyše kvôli nedostatočnému školeniu a tréningu ignorovala systém TAWS, ktorý upozornuje, že sa stroj blíži k zemi.
Lasek tiež upozornil na nedostatky v 36. pluku poľského dopravného letectva, ktorého piloti prepravujú najdôležitejšie osoby v krajine. Pluk mal vzhľadom k počtu príslušníkov mnoho povinností a tiež prepustil mnohých skúsených pilotov, na miesta ktorých nastúpili neskúsení a mladí ľudia.
Komisia okrem iného zistila, že navigátor havarovaného stroja mal malé skúsenosti a kvôli predchádzajúcemu letu nebol dostatočne odpočinutý. Posádka sa stretla s polhodinovým oneskorením, takže letová príprava sa udiala v zhone.
Pri smolenskej havárii vlani v apríli zahynuli spolu s prezidentom Kaczyńskim aj jeho manželka a ďalších 94 ľudí. Delegácia cestovala do Smolenska, aby v neďalekej Katyni uctila pamiatku tisícov Poliakov, ktoré tam v roku 1940 povraždila tajná sovietska polícia NKVD.