REYKJAVÍK/LONDÝN - Prvé európske krajiny mimo Islandu dnes museli obmedziť letovú prevádzku kvôli aktivite islandskej ľadovcovej sopky Grímsvötn, ktorá vypúšťa do atmosféry obrovské množstvo prachu a popola.
Najviac postihnuté je zatiaľ Škótsko na severe Británie, ďalej Írsko a niektoré spoje zrušili aj Dánsko a Nórsko. Naproti tomu sám Island mohol kvôli priaznivým vetrom lety obnoviť, vrátane hlavného letiska Keflavík.
Grímsvötn chŕli štvrtý deň veľké množstvo popola. Priaznivé vetry však ženú mrak preč, vo vyšších vrstvách na severovýchod a v nižších na juh, takže hlavné islandské letiská obnovili v noci na dnešok prevádzku, vrátane najvýznamnejšieho letiska Keflavík blízkosti hlavného mesta Reykjavík. Zrušených bolo len niekoľko letov do Británie, pretože by viedli cez mrak popolčeka.
Niektorí odborníci tvrdia, že aktivita Grímsvötnu už mierne poľavuje, aj keď vizuálne nie je oproti predchádzajúcim dňom zreteľný rozdiel. Opierajú sa však o výsledky radarového sledovania sopečného chocholu, ktorý vraj už nie je tak vysoký ako v sobotu, kedy dosahoval 10 až 15 kilometrov. V súčasnosti je to vraj už len päť až sedem kilometrov. Počas dňa by k nemu malo byť vyslané výskumné lietadlo, ktoré zmerá hustotu a zloženie popolčekového mraku.
V Škótsku dnes kvôli prerušenej leteckej doprave uviazli tisíce cestujúcich. Lety kvôli popolčeku zastavili významné spoločnosti ako British Airways, KLM, Aer Lingus alebo Easyjet. Britský úrad riadenia letovej prevádzky skoro ráno oznámil, že popolčekový mrak by mal nad Škótskom prechádzať od 8:00 SELČ do 14:00 SELČ. Letiská Glasgow a Edinburgh zastavili prevádzku už v noci, letisko Aberdeen a Inverness skoro ráno. Mimo Škótsko ale zatiaľ všetky ostatné letiská vo Veľkej Británii fungujú normálne. British Airways oznámili, že rušia všetky spoje do Škótska až do stredy 15:00 SELČ.
Nízkonákladová spoločnosť Ryanair oproti tomu protestovala proti rozhodnutiu írskych orgánov zrušiť lety do Škótska a označila ich ako predčasné. Spoločnosti sa môžu snažiť letyi v takom prípade uskutočniť na vlastné riziko, musia ale regulačným orgánom predložiť "bezpečnostné plány", ktoré buď schvália, alebo zamietnu.
Odborníci sa stále ešte domnievajú, že Grímsvötn nespôsobí také problémy v leteckej doprave ako vlani sopka Eyjafjallajökul. Už len preto, že zloženie popola je v súčasnosti iné, čiastočky sú hrubšie a rýchlejšie sadajú k zemi.