NEW YORK - Za tragédiou francúzskeho Airbusu, ktorý spadol pred dvoma rokmi s 228 ľuďmi do Atlantiku, je zlyhanie ľudského faktora. Piloti nedodržali bežné procedúry, informoval vo svojom dnešnom vydaní denník Wall Street Journal, ktorý sa odvoláva na predbežné výsledky analýzy záznamov čiernych skriniek.
Posádka lietadla A330 bola zrejme vykoľajená zlyhaním ukazovateľov rýchlosti letu a poplachovými signálmi niekoľkých automatických systémov kontroly letu. Keď motory prestali mať správny ťah, mala ich chod okamžite sama usmerniť. Namiesto toho, aby sa pustila do bežnej procedúry, teda do zabezpečovania stability lietadla, stratila čas skúmaním chybných údajov indikátorov letu a čakala, až zase začnú fungovať správne.
Taká je aspoň predbežná analýza posledných chvíľ letu, ako ich zaznamenali dve čierne skrinky. Tie nedávno vylovili z dna oceánu. Kritickú situáciu vyvolalo zamrznutie vonkajších čidiel, ktoré okrem iného ukazovali rýchlosť stroja. To sa však vedelo už aj predtým.
Nemecký magazín Der Spiegel k tomu v nedeľu uviedol, že kapitán lietadla navyše nebol v čase, keď nastali ťažkosti, v kokpite. Na svojho kopilota volal pokyny, ale už márne.
Airbus sa zrútil do Atlantiku 1. júna 2009, zahynulo všetkých 228 ľudí na palube. Čierne skrinky z neho vyzdvihnli počas nového pátrania začiatkom tohto mesiaca z hĺbky 3900 metrov. Údaje v nich obsiahnuté sú čitateľné a vyhodnocujú ich vyšetrovatelia vo Francúzsku.