BERLÍN - Kyselinu sírovú z tankera, ktorý sa 13. januára potopil na Rýne neďaleko nemeckého Wiesbadenu, začali postupne vypúšťať do rieky.
Odborníci tak chcú predísť hroziacemu rozlomeniu lode, čo by mohlo viesť k prudkej reakcii veľkého množstva kyseliny s riečnou vodou. Zatiaľ nenamerali žiadne negatívne vplyvy kyseliny na riečne prostredie.
Od nehody sú stále nezvestní dvaja členovia posádky, Nemec a Čech. Úrady od riadeného odpúšťania kyseliny z tankera Waldhof očakávajú "len malé narušenie Rýna". Ekosystém rieky ani získavanie pitnej vody z nej údajne nie sú ohrozené. Meranie kyslosti vody v prvých hodinách vypúšťania preukázali pH faktor 6,2 vo vzdialenosti 200 metrov od vraku po prúde a 7,2 vo vzdialenosti 400 metrov od vraku. Normálna hodnota pH Rýna sa pritom pohybuje v rozpätí od 8,0 do 8,2.
"Zistené hodnoty nemajú žiadny vplyv na ryby," povedal agentúre DPA Martin Keller zo spolkového úradu pre vodné hospodárstvo. Podľa plánu majú z vraku vypustiť nanajvýš 80 ton kyseliny za hodinu, čo zodpovedá 12 litrom za sekundu. V súčasnosti riekou preteká asi 1,6 milióna litrov vody za sekundu, kyselina sa preto v danom množstve rýchlo zneutralizuje.
Cez víkend časť kyseliny z tankera prečerpali do inej lode. Tým predná časť odľahčeného plavidla klesla a celá loď sa pootočila. V dôsledku extrémneho tlaku jej hrozí rozlomenie. Stroskotané plavidlo sa už údajne nedá zabezpečiť. Pri reakcii kyseliny sírovej s vodou by sa mohla voda začať variť tak, že by v nej vznikali nebezpečné gejzíry.
Ďalšia fáza pátrania po dvoch doteraz nezvestných členoch posádky lode skončila dnes neúspešne. Technickej jednotke polície sa opäť nepodarilo preniknúť do úplne zničených a vodou zaplavených obytných priestorov lode. Akonáhle to situácia umožní, má pokus opakovať.
Odborníci predpokladajú, že od havárie už z lode do rieky vytieklo asi 900 ton kyseliny, prevažne cez ventily. Napriek tomu majú kyselinu ďalej prečerpávať aj do ďalšieho plavidla s príslušnými nádržami, akonáhle dorazí na miesto havárie.
Loď prepravovala 2400 ton kyseliny sírovej z chemického závodu BASF v Ludwigshafene do prístavu v belgických Antverpách. Lodná doprava na veľtoku je kvôli vyslobodzovacej operácii opäť obmedzená. V uplynulých dňoch ju však dočasne uvoľnili, keď sa na hornom toku rieky nahromadilo takmer 400 lodí.