BRATISLAVA - Na bezodkladné odvolanie šéfa finančnej správy Františka Imreczeho vyzýva ministra financií Petra Kažimíra predseda hnutia Sme rodina -Boris Kollár. Boris Kollár tak robí v súvislosti s medializovanými informáciami, ktoré v piatok 7. septembra priniesol Denník N o tom, že Slovensko údajne bude musieť zaplatiť 302 miliónov eur Európskej únii preto, lebo sa v rokoch 2013 a 2014 stalo rajom colných podvodov s textilom a obuvou z Číny. Vyplýva to zo stanoviska predsedu hnutia Sme rodina - Boris Kollár k medializovaným zisteniam OLAF, ktoré agentúre SITA poskytlo tlačové oddelenie hnutia.
Bezodkladné odvolanie šéfa finančnej správy Františka Imreczeho, „ktorého kariéra je poznačená zlyhaniami, kauzami a pochybnosťami“ je podľa Kollára „v tejto situácii to najmenej, čo môže minister financií urobiť pre upokojenie situácie“. V opačnom prípade podľa lídra Sme rodina zvážia aj zvolanie mimoriadnej schôdze Národnej rady SR. Zároveň hnutie žiada ministra financií, aby nariadil kontrolu pracovísk Colnej správy, najmä pobočky v Nitre, Trnave a Dunajskej Strede.
Denník N publikoval v piatok článok o tom, že Slovensko sa v rokoch 2013 a 2014 stalo rajom colných obrovských podvodov s textilom a obuvou z Číny. Naše úrady podľa denníka podvody buď údajne prehliadali, alebo, čo je podľa expertov na clá pravdepodobnejšie, priamo na nich spolupracovali. Vyplýva to podľa denníka zo zistení Európskeho úradu pre boj proti podvodom (OLAF). OLAF podľa Denníka N vypočítal, že Slovensko ako krajina zodpovedná za dohľad na vyberanie cla na svojom území, má do rozpočtu Európskej únie zaplatiť 302 miliónov eur. Ide o sumu, o ktorú sme údajne pripravili úniu pri preclievaní čínskeho tovaru.
Z vybraného cla Slovensko do kasy EÚ totiž odvádza 75 percent a len 25 percent zostáva nám. Ako konkrétne podvody prebiehali, podrobne podľa denníka opisuje OLAF v správe o činnosti za rok 2017. Podľa európskych kriminalistov sa na podvody s textilom a obuvou využívala cesta po mori z Číny cez nemecký prístav Hamburg a v oveľa menšej miere cez iné prístavy. Kontajnery tam prekladali na kamióny a na colné konanie ich prevážali do iných krajín Únie - najmä do Veľkej Británie, na Slovensko, do Česka, Francúzska a na Maltu. S textilom sa podľa OLAF najviac podvádzalo vo Veľkej Británii, kde straty pre rozpočet EÚ vypočítali na 1,9 miliardy eur.
Finančná správa SR odmieta medializované informácie. Tvrdí, že suma nie je definitívna a o jej definitívnej výške bude rozhodovať ešte Európska komisia. Štátna inštitúcia považuje publikované informácie za účelové s cieľom poškodenia jej mena. Ako sa uvádza v stanovisku finančnej správy z piatkového večera, ktoré poskytla jej hovorkyňa Ivana Skokanová, „nie je to žiadna nová informácia. Prezident finančnej správy mal na túto tému rozhovor s Hospodárskymi novinami už vo februári tohto roka. Nie je pravda, že Slovensko musí zaplatiť 302 miliónov eur. Táto medializovaná suma nie je konečná a musí ju ešte posúdiť Európska komisia, pričom finančná správa jednoznačne považuje výšku sumy za neopodstatnenú a neoprávnenú," uviedla v stanovisku finančná správa.
„Okamžite ako sme identifikovali problémy s preclievaním a podhodnocovanim takzvaného ázijského tovaru, sme zorganizovali v roku 2014 v Trenčianskych Tepliciach stretnutie krajín V4. Na základe tejto našej iniciatívy bola prijatá Trenčianska deklarácia. V nej sme stanovili minimálne prahové hodnoty rizikových profilov. Tieto opatrenia boli veľmi účinné. Dokazuje to rapídny pokles identifikovaných strát na cle - tie postupne klesli zo 163 miliónov eur v roku 2013 na 6,9 milióna eur v 2015, 3,5 milióna eur v 2016 a na 1,3 milióna eur v 2017," dodáva sa v stanovisku inštitúcie.