Nedeľa22. december 2024, meniny má Adela, zajtra Nadežda, Naďa

Sme rodina vyzýva vládu a premiéra k revízii programu Integrovaná infraštruktúra

Sme rodina
Sme rodina (Zdroj: Martin Bublavý )

BRATISLAVA - Opozičné hnutie Sme rodina vyzýva vládu a premiéra Petra Pellegriniho (Smer - SD), aby vykonal revíziu využívania finančných prostriedkov zo zdrojov Európskej únie na projekty v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra (OPII) 2014 až 2020.

Zdôvodňuje to tým, že nevyužité peniaze v pôsobnosti jednotlivých ministerstiev po súhlase Európskej komisie by sa mohli presunúť na Ministerstvo dopravy a výstavby SR, ktoré je riadiacim orgánom OPII, aby sa mohli využívať aj na výstavbu ďalších úsekov diaľnice D3 na Kysuciach.

Predseda Sme rodina Boris Kollár na tlačovej besede v stredu vyslovil požiadavku pripravovať minimálne 25 percent projektov do zásobníka. "Keď sa uvoľnia takéto možné prostriedky, aby sa vedeli vybrať projekty a okamžite začať stavať. V minulosti, keď dopravu riadil Smer-SD, sa vyčerpalo iba 75 percent a 25 percent prostriedkov prepadlo," povedal Kollár. "Vyzývame vládu, aby urobila absolútnu revíziu OPII, aby sa uvoľnili tieto prostriedky, rokovalo s Bruselom a posunuli sa na dopravu," uviedol s tým, aby ich minister dopravy Arpád Érsek mohol využiť.

Obyvatelia Kysúc podľa lídra Sme rodina nemajú kvalitnú cestnú infraštruktúru. "Problém Kysúc je predovšetkým v tom, že sú relatívne priemyselné v blízkosti Žiliny a Moravsko-sliezskeho kraja, ale pre zanedbaný rozvoj plánovanej infraštruktúry sa práve život v tomto regióne stáva neznesiteľným," upozornil Kollár s tým, že ľudia tam praktický celý deň strávia v kolónach.

Expert Sme rodina pre dopravu Miloš Svrček pripomenul, že v minulom programovom období 2007 až 2013 Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyčerpali približne len 75 % zakontrahovaných prostriedkov. "Podľa nášho expertného tímu v hnutí Sme rodina by mali byť pripravené projekty minimálne v hodnote 125 % oproti súčasnej alokácii," povedal Svrček. Podľa odpovede ministra dopravy na nedávnu interpeláciu predsedu hnutia NDS má v súčasnom programovom období nadkontrahovaných, teda pripravených, len 16 % projektov, v predošlom období to bolo 25 %.

"Chceme vyzvať ministra dopravy, aby túto manažérsku chybu zastavil, opravil a začal rokovať s ministrom financií o nadkontrahovaní projektov. Aby nedošlo k situácii, že máme pripravené finančné prostriedky zo zdrojov Európskej únie a nakoniec prepadnú kvôli nejakým zmenám," uviedol Svrček. Upozornil, že rezort dopravy nemá dostatok peňazí ani na výstavbu plánovaných úsekov rýchlostnej cesty R2 na juhu Slovenska.

"V rámci prioritných osí je možnosť presúvať finančné prostriedky. Napríklad, z informatizácie, tam budú voľné prostriedky. Predpokladám, že v plnej výške sa nevyužijú a pán minister asi uvedené finančné prostriedky použije na výstavbu R2," poznamenal Svrček s tým, že dôležitá je aj D3. Ako dodal, nielen na juhu, ale aj na severe Slovenska žijú ľudia a minister by mal podľa neho takto postupovať aj pri rokovaní s ministrom financií, aby sa zakontrahovali dostatočné zdroje EÚ a neprepadli.

Viac o téme: BratislavaSlovenskoPeter PellegriniSme rodinaIntegrovaná infraštruktúra
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu