BRATISLAVA - Vláda bude v najbližšom období venovať automobilovému závodu Volkswagen Slovakia špeciálny prístup a podporu, najmä pre jeho dlhoročný prínos k tvorbe hrubého domáceho produktu (HDP) Slovenska. Urýchliť sa má výstavba obchvatu okolo závodu neďaleko Bratislavy a firma tiež bude môcť navýšiť kvóty na dovoz pracovníkov z tretích krajín tak, ako to požadovala. Informoval o tom vo štvrtok na brífingu po pracovnej návšteve v spoločnosti Volkswagen Slovakia predseda vlády SR Peter Pellegrini. Stalo sa tak iba deň po tom, čo Volkswagen v Nemecku v súvislosti s emisnou kauzou akceptoval pokutu vo výške miliardy eur.
"Sme na pôde podniku, ktorý ma niekoľko prvenstiev. Je to najväčší zamestnávateľ v krajine, platca daní a v hodnoteniach spoločností patrí dlhodobo k najlepším v SR. Závod priamo zamestnáva 13 500 zamestnancov a v dodávateľskej sfére ďalších 55 000. Vzhľadom na jeho produkciu pre HDP Slovenska si zaslúži špeciálny prístup a pozornosť vlády SR. Vláda špeciálne pristupovala k najväčšiemu podniku na východe Slovenska k U.S. Steel Košice, a preto sa špeciálne venujeme a budeme venovať aj Volkswagenu Slovakia," uviedol vo štvrtok predseda vlády.
Po spoločnom rokovaní s predsedom predstavenstva vo Volkswagen Slovakia Ralfom Sachtom premiér konštatoval, že vláda pomôže závodu najmä v oblasti prijímania zamestnancov, a to aj z tretích krajín, ako aj pri ich rekvalifikácii. "Pri rokovaniach sme otvorili okruhy tém, ktoré sú pre tento podnik strategické. Hovorili sme aj o Zákonníku práce, nakoľko sa fabriky týkajú aj schválené príplatky. Ako vláda musíme prijať niektoré opatrenia, napríklad kvôli nedostatku pracovnej sily. Chceme zvyšovať zamestnanosť v podniku. Od vlády už spoločnosť dostala 10 miliónov eur na rekvalifikáciu pracovnej sily a Volkswagen Slovakia už prečerpal 3,5 milióna eur z tejto sumy. Automobilke bude rovnako umožnené navýšiť kvóty na dovoz pracovníkov tak, ako to od vlády požaduje," pokračoval Pellegrini.
Vláda chce závodu pomôcť aj v oblasti infraštruktúry. "Fungujúca infraštruktúra okolo závodu je veľmi dôležitá. Vláda urobí všetko preto, aby obchvat bol vystavaný v čo najkratšom možnom čase a tieto činnosti treba extrémne urýchliť. Je nemysliteľné, aby táto cesta nebola ukončená ešte ani v roku 2021. Volkswagen Slovakia je výkladnou skriňou automobilového priemyslu na Slovensku a vláda urobí všetko preto, aby spoločnosť napredovala. Fabrika a vedenie dostane maximálnu podporu štátu," dodal premiér, ktorý v závere svojho prejavu ocenil spoločnosť za nadštandardné ohodnotenie svojich zamestnancov. "Chcem sa poďakovať aj za platovú úroveň, ktorá je v podniku. Priemerná mzda je tu viac ako 1 800 eur. Ak Slováci odvádzajú dobrú robotu, zaslúžia si adekvátne ohodnotenie, čo vo Volkswagene platí," uzavrel.
Automobilový závod pri Bratislave si prístup vlády SR cení a v krajine chce dlhodobo zotrvať. "Viedli sme konštruktívne rokovania ohľadom infraštruktúry. Chceme rýchlo postupovať dopredu a po dnešnom rokovaní verím, že budeme skutočne rýchlo napredovať. Chceme sa na Slovensku rozšíriť a stabilne tu pracovať. Z dnešného stretnutia máme pozitívne pocity a rokovania budú pokračovať začiatkom septembra. Máme záujem na Slovensku ostať minimálne ďalších 25 rokov a s podporou vlády sa nám to podarí," komentoval štvrtkové stretnutie predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia Ralf Sacht.
Miliardová pokuta
Nemecká automobilka Volkswagen dostala v Nemecku v súvislosti s emisnou kauzou pokutu vo výške 1 miliardy eur. Firma pokutu, ktorú jej stanovila nemecká prokuratúra, prijala.
"Po dôslednom preskúmaní Volkswagen pokutu akceptoval, pričom odvolávať sa proti nej nebude. Tým uznáva aj svoju zodpovednosť za naftovú krízu. Zároveň to pokladá za ďalší významný krok smerom k jej prekonaniu," uviedla automobilka v oficiálnom oznámení. Udelením pokuty sa tak ukončí konanie proti automobilke.
Pokuta zo strany prokuratúry v Braunschweigu prichádza takmer tri roky potom, ako automobilka priznala, že do vozidiel s naftovým motorom montovala problematický softvér, ktorý umožňoval maskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. K priznaniu spoločnosť dotlačila americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA), ktorá existenciu sporného softvéru v státisícoch naftových áut v Spojených štátoch oznámila v polovici septembra 2015. Volkswagen neskôr priznal, že vo svete jazdí takmer 11 miliónov áut s takýmto softvérom, väčšina z nich v Európe.
Škandál následne viedol k rozsiahlym emisným testom naftových vozidiel v Spojených štátoch, Európskej únii aj inde vo svete. Najnovšia pokuta znamená pre VW ďalšie náklady v súvislosti s emisnou kauzou, keďže v USA sa spoločnosť dohodla na zaplatení pokuty vo výške 4,3 miliardy USD (3,66 miliardy eur).