BRATISLAVA - Nie je vylúčené, že zimnú a letnú údržbu bude v budúcnosti zabezpečovať jedna z existujúcich mestských firiem. V relácii Hlavné mesto spravodajskej televízie Tablet.TV to pripustil primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal. "Práve preto robíme štúdiu, ktorá má pomôcť nájsť najlepší spôsob ako zabezpečiť zimnú a letnú údržbu vo vlastnej réžii, či to napríklad nemôže vykonávať Dopravný podnik Bratislava (DPB) alebo Odvoz a likvidácia odpadu (OLO)," uviedol Nesrovnal.
Upozornil, že možností, ktoré pripadajú do úvahy, je viac, úvahy smerujú aj k zriadeniu úplne novej príspevkovej organizácie hlavného mesta. "Na to potrebujeme analýzu, na základe ktorej sa budeme môcť s poslancami rozhodnúť," povedal Nesrovnal. Zdôraznil však, že práve vlastný podnik, existujúci či novozriadený, je pre zabezpečenie letnej a zimnej údržby pre hlavné mesto najlepším riešením do budúcnosti. "Vyžaduje si to však riešiť množstvo otázok, od zázemia, personálnych a technických kapacít, až po financovanie," spomenul.
To podľa neho vysvetľuje aj krok mesta vyhlásiť tender na zabezpečovateľa letnej a zimnej údržby. "Tomu doterajšiemu končí zmluva v októbri, no zriadenie vlastného podniku si vyžiada určite dlhší čas. A keďže mesto musí zo zákona zabezpečiť túto službu, tender by mal nájsť dodávateľa na preklenovacie obdobie, do času, keď začne fungovať mestská firma," vysvetlil. "Preto chceme aj s novým dodávateľom podpísať rámcovú zmluvu, ktorej plnenie sa bude znižovať úmerne so zvyšujúcou sa kapacitou mesta zabezpečiť údržbu vo vlastnej réžii," dodal.
Opätovne zdôraznil, že mesto je povinné zabezpečiť letnú a zimnú údržbu a na to je potrebné pamätať aj pri téme, ktorú v posledných dňoch akcentovala časť poslancov mestského zastupiteľstva. Tí sú presvedčení, že súčasný dodávateľ nie je schopný zabezpečiť zimnú pohotovosť podľa zmluvných podmienok, argumentujú tým, akým výsledkom skončila simulácia výjazdu zimnej pohotovosti, ktorú sami iniciovali. Nesrovnal však vníma ich aktivitu ako zinscenované divadlo, ktorého cieľom bolo získať politické body. Zdôraznil, že zmluvný časový limit výjazdu mechanizmov, na ktorý upozorňovali poslanci, platí iba pri pokyne, ktorý vydá mesto a pravidlá zásahu určuje operačný plán zimnej údržby. "Ten sa neriadi žiadnym cvičným poplachom, vyhláseným v deň, keď je plus 6 stupňov. Vtedy iba blázon posiela do ulíc pluhy a posýpače," skonštatoval primátor v súvislosti s akciou poslancov, ktorú uskutočnili 26. januára.
Na hodnotenie priebehu tohtoročnej zimnej pohotovosti, ktorá je terčom kritiky jeho oponentov, chce primátor počkať až po tom, čo sa oboznámi so správou mestského kontrolóra. "Každoročne sa tomu venujeme, zistenia kontrolóra sú totiž podnetom pre lepšie nastavenie zmluvných podmienok a servisu pre hlavné mesto," zdôraznil primátor. Pri snehovej kalamite v stredu 7. februára boli podľa Nesrovnala všetky mechanizmy i personálne sily v nasadení. Komplikácie, ktoré sneženie v uliciach hlavného mesta ten deň predpoludním spôsobilo, pripisuje najmä tomu, že v priebehu dva a pol hodiny napadlo veľké množstvo snehu, navyše najintenzívnejšie sneženie zasiahlo Bratislavu v čase rannej dopravnej špičky.