BRATISLAVA - Štát pokračuje v ťažení proti byrokracii a zavádzaniu princípu jedenkrát a dosť. Štyri významné projekty na zníženie byrokracie, rozšírenie elektronických služieb samosprávy, zefektívnenie fungovania Sociálnej poisťovne a Centra právnej pomoci schválil riadiaci výbor vedený vicepremiérom Petrom Pellegrinim. Znamená to, že sa môže začať s ich realizáciou.
„Schválili sme kvalitné projekty, ktoré zjednodušia ľuďom život a prispejú k naplneniu cieľa jedenkrát a dosť,“ povedal podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini.
Projekt manažmentu údajov Sociálnej poisťovne má zabezpečiť integráciu dát z 11 rôznych systémov poisťovne. Systém tak zlepší správu údajov a zníži záťaž občanov a úradníkov a najmä vytvorí prostredie pre zavedenie zásady jedenkrát a dosť. Systém počíta aj s tým, že občania a podnikatelia budú môcť vidieť všetky dáta, ktoré o nich Sociálna poisťovňa eviduje.
Projekt Centra právnej pomoci problémov zjednoduší právne poradenstvo pre ľudí v hmotnej núdzi a zároveň zefektívni procesy v centre. Ľudia budú môcť o právnu pomoc požiadať elektronicky alebo prostredníctvom Call centra, systém zjednoduší evidenciu a odbremení klientov centra od pravidelného nosenia dokladov a potvrdení. Projekt by tiež mal ušetriť viac ako 850 000 eur ročne a skrátiť čas čakania na riešenie osobného bankrotu na polovicu. „Každý človek na Slovensku musí mať istotu kvalitnej právnej rady, keď sa ocitne v núdzi. Online prístup a nové Call centrum navrhnuté v schválenom eurofondovom projekte Centra právnej pomoci pomôžu ešte väčšej skupine ľudí bezplatnou právnou radou. Aj to je prínos informatizácie služieb štátu a cieľ, ktorý majú eurofondy na Slovensku napĺňať,“ vysvetlil Peter Pellegrini.
Riadiaci výbor dal zelenú aj projektu, ktorý dosiahne naplnenie princípu jedenkrát a dosť na úradoch až v 76 % možných konaní. Vzájomné dátové prepojenie 70 inštitúcií zabráni opakujúcim sa požiadavkám úradov na informácie, doklady a údaje od občanov a podnikateľov a taktiež odstráni ich chybovosť.
„Tento projekt je ďalším z kameňov v mozaike jedenkrát a dosť a podporuje naše úsilie nerobiť z ľudí a podnikateľov poštárov,“ povedal Pellegrini. Projekt by mal občanom a podnikateľom ušetriť ročne na správnych poplatkoch takmer 1,5 milióna eur a zároveň viac ako 240 000 dní čakania na rôzne výpisy a dokumenty, ktoré si úrady a inštitúcie budú vymieňať medzi sebou.
Rozšírenie služieb informačného systému Datacentra miest a obcí do ďalších stoviek obcí prinesie úsporu miliónov eur ročne. Viac ako milión Slovákov bude môcť využívať 141 elektronických služieb poskytovaných samosprávami. Na konci projektu v roku 2020 by malo byť do neho zapojených 86 percent miest a obcí Slovenska.