BRATISLAVA – K navýšeniu platov učiteľov by podľa slov ministersky školstva, vedy, výskumu a športu SR Martiny Lubyovej (nominantka SNS) mohlo dôjsť od septembra 2018. Uviedla to v nedeľňajšej diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12.
"S predsedom parlamentu Andrejom Dankom (SNS) sme vyjadrili plnú podporu tomu, aby v roku 2018 dostali navýšenie. Budeme sa snažiť o septembrový termín," povedala s tým, že to bude aj vecou vyjednávania. Podľa nej to, čo bolo garantované v programovom vyhlásení vlády, splnené bude. Doplnila, že je pripravená učiteľov podporovať.
Ako uviedol predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavel Ondek, školskí odborári sa takémuto návrhu brániť nebudú. "Je tu priestor na ďalšie stretnutie aj s politikmi, ktorí sú v koaličnej vláde. Pokiaľ by k takémuto navýšeniu došlo, budeme ešte o tom rokovať," doplnil.
Lubyová pripomenula, že k valorizácii platov učiteľov o šesť percent došlo. "Prvá výplata bola posunutá o tri mesiace dopredu na september 2017," uviedla ministerka školstva. Poznamenala, že v tejto situácii existujú dva rôzne uhly pohľadu. "Zo strany vlády sa to chápe tak, že učitelia dostali o tri mesiace skôr toto navýšenie. Zo strany odborov je to chápané tak, že toto bolo niečo navyše, čo sa nezarátava a ide sa počítať od januára 2018," povedala.
"Je otvorené kolektívne vyjednávanie. V súčasnosti máme rozpočet navýšený o 30 miliónov eur, aby sme mali pokrytú valorizáciu platov od septembra 2017. Na budúci rok sú adekvátne premietnuté prostriedky do rozpočtu 2018 vo výške okolo 80 miliónov eur," poznamenala šéfka rezortu školstva. Podľa nej ide o veľké objemy.
"Rezort je obrovský. Akékoľvek maličké percentuálne navýšenie má dopad na rozpočet. Nedá sa to robiť takto. Treba nachádzať systémové riešenia a myslím si, aby sa učitelia dostávali pod dáždnik verejnej správy a aby nedochádzalo k rozbíjaniu kolektívnych vyjednávaní na partikulárne skupiny," uviedla.
Zároveň pripomenula, že v rezorte školstva existujú tri druhy pracovníkov – pedagogickí, nepedagogickí a odborní, pričom každý má iné tarify a tabuľky a iný spôsob vyjednávania. "V takomto systéme sa ťažko presadzujú zmeny. Vždy je niekto spokojný a niekto nie," povedala.
Poslanec Národnej rady SR Miroslav Beblavý (nezaradený) uviedol, že začínajúci plat učiteľa sa pohybuje vo výške zhruba 700-750 eur v hrubom. "Keď máme situáciu, že školstvo ponúka učiteľom o 200-250 eur menej ako niekomu, kto rozváža potraviny v dodávke, je jasné, že to takto fungovať nemôže. Nemôžeme mať kvalitné školstvo za týchto podmienok," doplnil Beblavý. Podľa neho je potrebné zmeniť financovanie pracovníkov školstva.
Školstvo potrebuje človeka, ktorý dokáže nemožné
Školstvo potrebuje človeka, ktorý dokáže nemožné. Poznamenal to poslanec Národnej rady SR Miroslav Beblavý (nezaradený) v nedeľňajšej diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 na margo výsledkov medzinárodného testovania OECD PISA 2015. Ako doplnil, testovalo 15-ročných žiakov v oblasti tímového riešenia problémov.
Beblavý vidí problém v tom, že žiaden minister sa doteraz nepustil do toho, aby výsledky jeho práce boli viditeľné o štyri až osem rokov. Podľa neho by médiá ani ľudia nemali tlačiť na ministra po pol roku s tým, že je zlý, lebo za ním nevidieť výsledky. Ako uviedol, zmeny si vyžadujú čas. Doplnil, že za posledné roky nevidel v rezorte školstva človeka, ktorý by robil zázraky.
"U našich učiteľov sme nedostatočne rozvíjali schopnosť deti na takéto veci pripravovať," povedala ministerka školstva, vedy, výskumu a športu Martina Lubyová (nominantka SNS). Podľa nej by sa mali nahradiť klasické kreditné formy vzdelávania. Ako uviedla, namiesto nich by sa mali učitelia naučiť navádzať deti na to, aby vedeli v budúcnosti dobre napísať testy. "Keď sa u nás dieťa stretne s testovaním len raz, tak je jasné, že potom v medzinárodnom testovaní pohorí," povedala s tým, že tieto zručnosti sa u detí na rozdiel od inteligencie dajú naučiť.
Lubyová poznamenala, že rezort školstva v tomto smere čerpá skúsenosti z Fínska. "Práve táto krajina dosahuje v týchto testovaniach najlepšie výsledky. Mám už dohodnuté stretnutie s fínskou ministerkou školstva, kde sa pozrieme aj na túto problematiku," uviedla. Podľa nej sa budú zmeny iniciovať od budúceho roka v rámci národného programu výchovy a rozvoja.
"Problém slovenského školstva nie je v zručnostiach. Problém je, že sa výsledky slovenského školstva za tie roky testovania zásadne prepadli. Keď sa začínalo OECD PISA, tak sme v čítaní boli podpriemerní, ale vo vede a matematiky sme boli priemerní," poznamenal Beblavý s tým, že v súčasnosti je Slovensko podpriemerné vo všetkých troch oblastiach.