BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pripravujú najväčšiu čiernu stavbu na Slovensku, aby vyhoveli jednej súkromnej firme. Tvrdia to aktivisti z občianskeho združenia (OZ) Triblavina a poukazujú pritom na rovnomennú diaľničnú križovatku. "Je zjavné, že križovatka Triblavina sa stavia bez kolektorov s cieľom napojiť na diaľnicu 300 hektárov doteraz bezcenných pozemkov firmy Starland. Po napojení na diaľnicu z nich budú lukratívne pozemky," povedal na dnešnom brífingu predseda združenia Milan Grožaj.
Starland Holding v dotknutej lokalite plánuje projekt, ktorý sa má podľa samotnej spoločnosti zaradiť medzi najväčšie plánované developerské projekty v stredoeurópskom regióne. Grožaj upozorňuje, že ak by sa stavali kolektory popri diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou, tak ako boli odsúhlasené a naprojektované, napojí sa na ne množstvo ciest. Ak sa však výstavba kolektorov nezrealizuje, križovatka Triblavina bude jediným napojením na diaľnicu v dotknutom území. "Ktokoľvek by sa chcel cez túto križovatku na diaľnicu napojiť, musí sa dohodnúť s firmou Starland," tvrdí aktivista s tým, že firma skúpila pozemky okolo križovatky Triblavina.
Starland tak podľa neho získa nielen na zhodnotení svojho majetku, ale predá ďalším spoločnostiam napojenie na niečo, čo sama nevybudovala. Ako podotkol, firma má od konkurenčných developerov v území vyberať takzvaný pripojovací poplatok za prístup ku križovatke Triblavina a zinkasovať za to okolo deväť miliónov eur.
Tajomník ministerstva spojený s developerom?
Aktivisti z OZ Triblavina upozornili, že štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček je obchodne spojený so spoločnosťou Starland. Stromček je totiž podľa obchodného registra väčšinovým spoločníkom firmy PreVaK, ktorá má so Starlandom podpísanú obchodnú zmluvu.
Predseda predstavenstva Starland Holding Ronald Tahotný považuje tvrdenia OZ Triblavina za absurdné. Ich boj za kolektory nie je podľa jeho slov úprimný, pretože hája svoje vlastné záujmy v lokalite. Vyhlásenia, že križovatka sa stavia len pre jedného developera, odmieta. "Neexistuje jediný obyvateľ so súpisným číslom z okolitých obcí, ktorý by nemal prístup na diaľničnú križovatku," povedal Tahotný.
OZ Triblavina má podľa neho úzke prepojenie na majiteľov pozemkov v lokalite Triblavinskej cesty a ak tie nebudú napojené na kolektory, tak stratia veľkú hodnotu. "Celý súboj, či má byť Triblavina s kolektormi alebo bez, je len o hodnote pozemkov, ktoré sú v okolí Triblavinskej cesty," skonštatoval. So spoločnosťou PreVaK podpísal Starland zmluvu na odvod dažďovej kanalizácie v hodnote 200 eur mesačne. "Ani som netušil, že táto firma je pána Stromčeka," tvrdí Tahotný. Všetky pozemky pod cestami, ktoré sa majú napájať následne na cestnú infraštruktúru, v rámci pozemkových úprav podľa jeho slov bezplatne odovzdali obciam. "Ak niekto tvrdí, že Starland niečo blokuje, tak je to klamstvo," podotkol Tahotný s tým, že pre obštrukcie aktivistov sa križovatka nevybuduje v plánovanom májovom termíne.
O Triblavine sa rozhodlo už za Radičovej
Ministerstvo dopravy pre TASR uviedlo, že jeho štátny tajomník Stromček nemá a ani nemohol mať na proces žiadny vplyv. O križovatke Triblavina sa podľa rezortu rozhodlo za vlády Ivety Radičovej v roku 2011 a Stromček prišiel na ministerstvo v roku 2013. Ministerstvo tvrdí, že PreVaK pôsobí v lokalite Čierna Voda od roku 2006 a nemá žiadne obchody so štátom. "Medzi jej spokojných zákazníkov patrí aj predseda OZ Triblavina pán Grožaj, čo jasne dokazuje, že fungovanie tejto spoločnosti nemá s výstavbou ciest nič spoločné," podotkol rezort.