BRATISLAVA - Najviac fanúšikov na sociálnej sieti Facebook medzi politickými stranami má aj v roku 2017 SaS. K 13. januáru ich liberáli evidovali 121.222. Za SaS nasledujú ĽSNS (78.984) a hnutie Sme rodina (60.397).
V rámci parlamentných strán sa na štvrtej priečke umiestnilo OĽaNO-NOVA (49.213), za hnutím sú Smer-SD (31.628), SNS (30.382) a Most-Híd (9478). Z mimoparlamentných strán si pomerne vysoký počet fanúšikov udržiavajú SDKÚ-DS (18.097), SMK (12.673) aj KDH (10.079). Všetky politické strany aj ich lídrov však výrazne prevyšuje prezident SR Andrej Kiska, ktorý má na sociálnej sieti 239.302 fanúšikov.
Z minuloročnej ankety vyplynulo, že váhu a dosah sociálnych sietí si politické strany uvedomujú. Väčšina z nich sa preto tisíckam svojich fanúšikov snaží prihovárať na dennej báze. "Sociálne siete používame dlhodobo a považujeme ich za veľmi dobrú formu zdieľania rýchlych informácií a názorov, pri ktorých ľudia nemusia rozmýšľať o tom, či dané informácie nie sú nejakým spôsobom mediálne prekrútené," uviedla vlani hovorkyňa Smeru-SD Ľubica Končalová s tým, že strana považuje za dôležité komunikovať týmto kanálom na dennej báze. Na druhej strane za prvoradý považuje vždy osobný kontakt s ľuďmi, pretože iba tak sa dajú pochopiť jednotlivé regionálne a sociálne rozdiely.
SNS využíva na online komunikáciu najmä Facebook, lebo je v rámci slovenského trhu najpoužívanejší a pri odbornom spravovaní aj najefektívnejší. "Veľký dôraz kladieme aj na imidžovú a PR líniu komunikovanú prostredníctvom oficiálneho FB profilu SNS," uviedla vtedy hovorkyňa strany Zuzana Kohútková. Podľa jej slov nie je dôležité, či je tento kanál využívaný denne, ale predovšetkým vhodne.
Strana Most-Híd uznala, že sociálne siete a online priestor zohrávajú čoraz dôležitejšiu rolu v politickej komunikácii, preto sa strana tomuto trendu prispôsobuje. "Na sociálnych sieťach komunikujeme na dennej báze, pričom jej dávame porovnateľný priestor ako tlačovým správam či vyjadreniam pre médiá. Takisto využívanie sociálnych sietí počas kampane je vhodným nástrojom na komunikáciu politických vyjadrení a odkazov," povedal vtedajší hovorca Matej Kováč.
Podobne to vidí aj SaS. "Je to dôležitý spôsob komunikácie s voličmi. Touto formou tlmočíme svoje názory na aktuálne témy a zároveň sa dozvedáme, ako ich vnímajú ostatní. Výhodou je okamžitá spätná väzba," odkázala hovorkyňa liberálov Katarína Svrčeková. SaS cez správy a statusy komunikuje denne, pričom využíva aj sponzorované odkazy, ktoré strane v predvolebnej kampani pomáhali zvyšovať napr. čítanosť blogov kandidátov.
Hnutie OĽaNO-NOVA považuje sociálne siete za jedno z najsledovanejších médií či komunikačných prostriedkov súčasnosti. "Môžete odkomunikovať okamžite, čo chcete. Doba je rýchla a sociálne siete do nej čoraz pevnejšie patria," povedal hovorca Dano Mitas. Okrem rýchlosti sprostredkovania informácií považuje za veľkú výhodu, že sociálne siete umožňujú úzky kontakt s ľuďmi. Aj OĽaNO-NOVA využíva sponzorované odkazy, najmä pri témach, ktoré považuje za mimoriadne dôležité. "Negatívne príspevky, najmä keď ich je väčšie množstvo, neignorujeme, ale zamyslíme sa nad tým, čo nám ľudia vyčítajú a či nemôžme robiť veci inak a lepšie," uzavrel.