BRATISLAVA - Nástupcom ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Romana Brecelyho (Sieť) sa stal doterajší rezortný štátny tajomník Árpád Érsek (Most-Híd). Prezident SR Andrej Kiska dnes podvečer odvolal Brecelyho a na jeho miesto vymenoval Érseka. Výmena na čele ministerstva dopravy súvisí s nedávnym prestupom pätice poslancov zo strany Sieť do poslaneckého klubu strany Most-Híd.
Hlava štátu v príhovore zdôraznila, že dlhodobé rozhodnutia, priority a projekty v rezorte dopravy by sa nemali meniť ani pri výmene ministrov. "Akú a kde potrebujeme cestu alebo železnicu, to nie je vec politického, straníckeho alebo dokonca osobného názoru. Ako a kde pomôcť regionálnemu rozvoju tiež nie je vecou momentálneho politického rozhodnutia. V optimálnom prípade by pri výmene ministrov, nech sa udeje z akýchkoľvek dôvodov, by sa nemala meniť ani stratégia, ani priority," povedal Kiska. Slovensko je podľa neho od tohto optimálneho stavu ešte ďaleko. Ako prezident dodal, v rezorte dopravy by sa mala čo najrýchlejšie a najdôkladnejšie uplatniť metóda Hodnota za peniaze.
Brecely neľutuje, že na ministerstve dopravy bol iba päť mesiacov. Vyzdvihol podpísanie koncesnej zmluvy na výstavbu a prevádzku úsekov D4 a R7 v Bratislave a okolí. "Som presvedčený, že sme podpísali dobrú koncesionársku zmluvu, kde sa nám podarilo dostať pár dobrých vecí v zmysle protischránkového zákona a ochrany subdodávateľov. Tlačil som na pílu pri dokončení diaľnice D1, takisto pri malom alebo veľkom prešovskom obchvate, pretože som cítil, že Slovensko si zaslúži dobrú infraštruktúru," priblížil exminister. Myslí si, že za krátke obdobie sa podarilo rezort posunúť vpred a Érsek bude garanciou určitej kontinuity. Novému ministrovi zaželal lepšie politické krytie, ako mal sám.
Očakáva aj spoluprácu ostatných
Érsek považuje za svoj cieľ zdynamizovať prácu rezortu najmä v oblasti prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ako aj prípravu dopravného generelu, ktorý určí priority rozvoja dopravnej infraštruktúry. "Budem potrebovať veľmi stabilných, spoľahlivých a dobrých odborníkov, spolupracovníkov, aby sme v začatej práci mohli pokračovať," vyhlásil nový minister. Bude sa snažiť, aby ľudia pocítili zmenu v podobe lepšej cestnej infraštruktúry, ale aj v iných oblastiach dopravy.
Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami bez úseku Turany - Hubová bude podľa ministra dokončená do roku 2020. Dovtedy majú byť hotové rozostavané úseky, resp. tie, ktoré sa začnú stavať. "Kritický úsek Turany - Hubová budeme v krátkom čase riešiť, musíme nájsť variant, čo bude najrýchlejšie zrealizovateľný a finančne najlepšie schodný," poznamenal Érsek.
K termínu dokončenia tohto úseku sa nevyjadril, pokiaľ nebude analýza o trase výstavby. Ľudia na severe Slovenska sa podľa ministra nemusia obávať, že budú uprednostňované regióny na juhu krajiny. Upozornil však na to, že rozvoj cestnej infraštruktúry južných regiónov bol v uplynulých rokoch zanedbaný.
Brecely už v utorok podal demisiu, čím naplnil svoje rozhodnutie po zasadnutí koaličnej rady z 19. augusta. Vzhľadom na zmeny v politickom usporiadaní parlamentu to označil za konštruktívny krok a správne riešenie súčasnej situácie. Brecely sa stal ministrom dopravy 23. marca tohto roka, keď vznikla súčasná koaličná vláda na čele so Smerom-SD.
Za svoje najdôležitejšie rozhodnutia v úlohe ministra označil analytickú prácu a s ňou súvisiace zmeny v koncesnej zmluve na výstavbu a prevádzku bratislavského obchvatu, riešenie kritickej situácie v systéme elektronických diaľničných známok či zapojenie rezortu dopravy do projektu Hodnota za peniaze.
Érseka na post ministra dopravy navrhol Most-Híd minulý týždeň. Ako štátny tajomník ministerstva dopravy pôsobil aj vo vláde Ivety Radičovej v rokoch 2010 - 2012. Érsek sa narodil v roku 1958. Vyštudoval Fakultu telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave. Okrem podnikania v oblasti výstavby pôsobil aj ako reprezentačný tréner v šerme. Vláda v stredu odvolala Érseka z funkcie štátneho tajomníka. Jeho nástupcu na tomto poste by mala nominovať Slovenská národná strana.