BRATISLAVA - Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) by mal prehodnotiť zámer zrušiť štátom prevádzkované InterCity (IC) vlaky medzi Bratislavou a Košicami. Ustúpenie súkromnej spoločnosti by totiž znamenalo vytvorenie súkromného monopolu v oblasti, kde by mal mať zastúpenie aj štát, tvrdí predseda mimoparlamentnej Slovenskej národnej strany (SNS) Andrej Danko.
Štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v piatok (4.12.) avizoval zastavenie prevádzky svojich IC vlakov na linke Bratislava – Žilina – Košice a späť od 18. januára 2016. Na rovnakej linke s týmto typom spojov jazdí ešte súkromný prepravca RegioJet.
Týmto krokom podľa národniarov dôjde k likvidácii konkurenčného prostredia, pričom vytvorenie monopolu súkromnej spoločnosti môže priniesť zdražovanie, čo bude nevýhodné pre občanov.
Podľa SNS existujú oblasti, v ktorých má mať štát zastúpenie. Argumentácia ekonomickými stratami po nástupe konkurencie znamená, že ministerstvo dopravy situáciu nie je schopné zvládnuť, myslí si Danko. Štát dokáže byť podľa neho dobrý hospodár, pokiaľ jeho predstaviteľom záleží na prospechu ľudí.
"Štát na tejto trase v pravidelných dvojhodinových intervaloch garantuje vypravenie rýchlikov, ktoré zabezpečujú dopravnú obslužnosť územia aj so všetkými sociálnymi zľavami. Nie je úlohou štátu podnikať v službách, kde nedokáže generovať dlhodobú udržateľnosť podnikania," reagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
ZSSK argumentuje, že v tejto oblasti nedokáže naplniť očakávania akcionára pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú IC vlaky produkujú. "Ekonomická kondícia IC vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali. Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel," vysvetlil generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor.