BRATISLAVA - Zrušenie vlakov InterCity, ktoré jazdili medzi Bratislavou a Košicami, bolo podľa Slovenskej národnej strany (SNS) veľkou chybou. SNS tiež upozorňuje, že vytvorenie monopolu súkromnej spoločnosti zlikvidovalo zdravé konkurenčné prostredie.
"Najviac to pocítia občania. Tým sa cesta nielen časovo predlžuje, ale je aj menej komfortná," upozorňuje predseda SNS Andrej Danko.
"Tým, že vláda ustúpila súkromnej spoločnosti zo zahraničia vytvorila súkromný monopol v oblasti, kde má mať zastúpenie aj štát. Štát sa zbavil toho, čo bolo dobré a dobrým hospodárením sa mohlo dostať aj do čiernych čísel," tvrdí Danko, podľa ktorého mali cestujúci o IC vlaky záujem.
"Napríklad už len z toho dôvodu, že lístky na rýchliky českej spoločnosti boli pomerne dopredu vypredané - a stáva sa, že niekto potrebuje náhle odcestovať z miesta A a dostať sa čo najrýchlejšie na miesto B. Mnohým cestujúcim táto možnosť teraz chýba," dodáva.
Domnievajú sa, že to môže mať neskôr aj dopad na cenotvorbu, cena lístkov by tak mohla stúpnuť. " Nevieme, či je tento bod - udržanie ceny cestovných lístkov - nejako zmluvne ošetrené. Štát týmto rozhodnutím podporil zahraničnú spoločnosť na úkor podpory slovenského podniku. SNS nemá nič proti podnikaniu zahraničných spoločností na Slovensku - ale v tomto prípade mohli obe existovať paralelne na jednom trhu," hovorí ďalej Danko.
Ako dodáva, SNS už koncom minulého roka upozorňovala ministra dopravy Jána Počiatka, aby zámer zrušiť IC vlaky ešte prehodnotil. Podľa národniarov totiž chýbala dostatočná diskusia s občanmi či vyjadrenia odborníkov o tom, aké dopady bude mať toto rozhodnutie nielen na kvalitu cestovania. "Sú ľudia, ktorí si chcú vybrať. Rozhodnutie ministra dopravy im však po 22 rokoch budovania trhového hospodárstva túto možnosť zobralo," dodáva Danko.
Vlaky InterCity, ktoré premávali na trati Bratislava - Žilina - Košice, nejazdia od pondelka 18. januára 2016. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) tak ukončila prevádzku prémiových InterCity vlakov po 22 rokoch.