BRATISLAVA – Slovensko zradil vládny špeciál! Naši štátnici sa budú musieť obísť Tupoleva, ktorý má poruchu a je v oprave. Podarilo sa nám zistiť, že stroj je už dlhšie mimo prevádzky a dokonca hrozí, že tak skoro nevzlietne. Nastať môže situácia, že budeme potrebovať pomoc až z Ruska!
Náš vládny špeciál pozostáva z dvoch veľkých lietadiel TU-154M a dvoch malých lietadiel typu JAK-40. Všetky sú sovietskej výroby s dlhoročnou prevádzkou. Prvýkrát sa začalo špekulovať o poruchách Tupoleva prednedávnom po tragédii v Himalájach. Vtedy sa na ňom mali vybrať pre obete nešťastnej horolezeckej tragédie. Zistili sme, že doteraz nie je v stopercentnom stave a musí sa zreparovať.
Lietadlo prechádza predlžovaním životnosti každý rok a práve počas kontroly sa zistila porucha. „Lietadlo TU-154M prechádza procesom predlžovania životnosti, ktorý sa vykonáva každý rok. Počas tohto procesu sa lietadlo kontroluje do každého detailu aby sa zistili skryté, alebo v najbližšom čase možné poruchy. Pri súčasnom procese predlžovania životnosti sa zistila technická porucha, na ktorej odstránení sa pracuje,“ potvrdili pre Topky informáciu z ministerstva vnútra.
Vznikol však ďalší problém. Technici nevedia, či lietadlo opravia na Slovensku alebo bude musieť putovať na opravu do Ruska. V súčasnosti je odstavené na bratislavskom letisku. „Termín ukončenia servisných prác nie je možné odhadnúť nakoľko v súčasnosti nevieme či bude možné ďalšie servisné úkony na Tupoleve uskutočniť na Slovensku, alebo bude musieť letieť do Ruska,“ povedal nám hovorca ministra Lazarov. Dočasne vládny Tupolev môžu nahradiť dva menšie stroje JAK-40.
Ohroziť opravu by mohli aj trvajúce sankcie medzi EÚ a Ruskom, keďže používame stroje vyrobené v Rusku. „V súčasnosti nevieme či majú sankcie vplyv na dobu opravy a dodávku súčiastok,“ prezradil Lazarov s tým, že nejde o závažnú poruchu. „Ide o chybu na štruktúre povrchu poťahu výškového kormidla. Táto porucha nie je závažná a neohrozovala našich ústavných činiteľov pri posledných letoch. Ide len o to, že ak má lietadlo dostať povolenie na predĺženie životnosti, musí byť táto porucha odstránená,“ dodal.
Najbližšie dni až týždne sa tak budú musieť naši štátnici uskromniť a v prípade zahraničného letu použiť komerčné linky. To by znamenalo zvýšenú ochranku a celkové náklady. Z najvyšších ústavných činiteľov poletí prezident Andrej Kiska už onedlho.
„Prezident letí najbližšie 17. novembra do Prahy. Ďalšia naplánovaná návšteva je na začiatku decembra,“ povedal nám Roman Krpelan z Kancelárie prezidenta s tým, že ešte nemohol spresniť destináciu. Prezradil však, že pôjde o niekoľkohodinový let v Európe. Kiskov tím zatiaľ nechce špekulovať ohľadom alternatívnej dopravy.
Vládny špeciál zradil už v minulosti ministra obrany Martina Glváča na ceste do Paríža. Vtedy išlo o menší JAK-40, ktorý musel núdzovo pristáť. Aby sa podobná situácia nezopakovala, technici musia dať Tupolev čo najskôr do poriadku.