BRATISLAVA - Strana SaS vyzýva vládu, aby odmietla projekt ropovodu do Schwechatu za súčasných podmienok. Predseda SaS Richard Sulík tak vo štvrtok reagoval na medializované informácie, že spoločnosť Transpetrol uvažuje o výstavbe ropovodu v bratislavskej Petržalke.
"Slovensko takýto ropovod nepotrebuje, avšak znáša všetky finančné náklady a ekologické riziká. Takýto ropovod je pre Slovensko zbytočný, ale aj drahý a rizikový," vyhlásil šéf liberálov na tlačovej besede.
Ropovod by bol podľa Sulíka výhodný len pre Rusko, ktoré by cezeň dokázalo predávať ropu do Schwechatu, a pre Rakúsko, ktoré by tak malo náhradný zdroj ropy v prípade krízy. SaS sa tiež nepáči, že Slovensko by z tejto investície malo platiť až tri štvrtiny. "Považujeme toto za tak nevýhodné pre Slovensko, že vyzývame vládu, aby využila svoj vplyv cez Transpetrol a odmietli tento projekt za týchto podmienok. Nie sme zásadne proti ropovodu, ale nevidíme najmenší dôvod, aby Slovensko platilo takéto vysoké náklady s tak nízkym úžitkom," ukončil Sulík s tým, že výhodnou alternatívou by bolo dokončenie napojenia na ropovod Adria.
Projekt ropovodu Bratislava-Schwechat Pipeline (BSP) je spoločným projektom Transpetrolu a rakúskej OMV. Za účelom tohto projektu spoločnosti zriadili konzorcium Bratislava - Schwechat Pipeline, ktoré má na starosti prípravu projektu. V pôvodnej verzii z roku 2008 mal ropovod smerovať cez územie Žitného ostrova. Neskôr konzorcium BSP vypracovalo návrh 10 trás v takzvanom karpatskom alebo mestskom koridore. Pokiaľ mestský koridor vedie cez Bratislavu, karpatský mal smerovať cez Karpaty do rakúskej obce Marchegg.
Ministerstvo hospodárstva argumentuje v prípade výstavby ropovodu príjmami z tranzitu ruskej ropy do Rakúska a tiež možnosťou reverzného toku v prípade, že Rusko obmedzí alebo zastaví dodávky ropy na Slovensko. Trasa číslo 10, ktorá je podľa vyjadrenia Transpetrolu považovaná za ekologicky aj ekonomicky najvýhodnejšiu, by mala viesť z Veľkého Bielu popod Dunaj. Následne cez areál Ekonomickej univerzity cez Dolnozemskú a Medveďovej k nemocnici na Antolskej a popri petržalskej čistiarni k hraničnému priechodu Jarovce-Kittsee. Podľa Transpetrolu však zatiaľ ide o teoretický a ilustračný model, ktorý sa môže meniť aj v rozsahu desiatok kilometrov.