BRATISLAVA - Slovenská republika je jednou z posledných krajín sveta, ktorá má dve letky rozdelené pod ministerstvo vnútra (MV) a ministerstvo obrany (MO). Na dnešnej tlačovej konferencii to vyhlásil podpredseda SaS a člen Výboru Národnej rady SR pre obranu a bezpečnosť Ľubomír Galko s tým, že by nám bohato stačila jedna.
Reagoval tak na ohlásený zámer ministra vnútra Roberta Kaliňáka (Smer-SD) zvážiť možnosť obmeny lietadiel civilnej letky. "Súčasný stav dvoch letiek je dedičstvom minulosti, je to totalitný model. SR je dnes jediným štátom z krajín bývalého východného bloku, ktoré sú zároveň členom NATO, kde zostal tento model zachovaný. ČR to zmenila v roku 1998, letku má len pod MO. Takýto model má drvivá väčšina moderných krajín sveta," povedal Galko.
Na druhej strane, model ako Slovensko majú podľa jeho slov štáty ako Ekvádor, Kuba, Irak, Pakistan, Rusko, Ukrajina, Bielorusko či Vietnam. "SR je malou krajinou, aby sme boli schopní utiahnuť dve letky. Inej cesty ako zlúčenie do jednej letky pod MO niet," deklaroval. Galko priznal, že zlúčenie nestihli za vlády Ivety Radičovej dotiahnuť. "Myslel som, že pri vláde jednej strany sa to dorieši. Z doterajšieho vývoja som ale sklamaný, žiadna debata o jednej letke ale neprebieha," podotkol.
Exminister obrany preto navrhuje do jedného až dvoch rokov pripraviť zlúčenie dvoch letiek do jednej pod MO. "Ozbrojené sily majú šesť lietadiel L-410, ich dolet pokrýva všetky hlavné mestá okolitých štátov. Zároveň je potrebné dokončiť zaobstarávanie dvoch až troch lietadiel Spartan a potom sa budú dať zabezpečiť všetky prepravy bez geografických obmedzení, okrem nadrozmerného nákladu," navrhuje. Armáde odkázal, že disponuje potrebnou infraštruktúrou, ako letiská i personál, a môže popri svojich úlohách kvalitne zvládnuť aj úlohy vládnej letky.
Argumenty Kaliňáka, že vojenské lietadlá ťažšie získavajú povolenia na prelet či pristátie ako civilné, Galko odmieta. "Je na mieste otázka, ako potom postupuje množstvo krajín, ktoré majú letku len pod MO. Je to účelový argument," povedal. Neberie ani ministrovo tvrdenie, že civilné predpisy sú prísnejšie ako vojenské a prechodom len na vojenskú letku by sa latka na bezpečnosť znížila. "Neviem si predstaviť, že by bol život vojaka menej ako život vládneho predstaviteľa," dodal Galko.
Kaliňák nedávno povedal, že chce s poslancami brannobezpečnostného výboru prebrať možnosť obmeny lietadiel civilnej letky, ktorá spadá pod jeho rezort. "Mám predstavu, že by som chcel v najbližšom období predložiť na rokovanie výboru projekty, ale v prípade politizácie tejto témy nebudem v žiadnom prípade presadzovať riešenie, ktoré nemá všeobecnú podporu, lebo iba za nej sa môže robiť obnova naozaj havarijného stavu lietadiel," uistil.
Jeho rezort momentálne pracuje s dvoma ponukami, ktoré v tejto súvislosti dostal. S jednou z nich prišla talianska vláda, druhá je z Rakúska. Rím dáva k dispozícii jeden Airbus s dlhým doletom a jeden menší Falcon. "Obe sú už pomerne vylietané, ale pre nás je nevyhnutné, aby bola ponuka ešte znížená, ak o tom máme začať vôbec debatovať," priblížil s tým, že o cene v tejto fáze hovoriť nechce. Airbus má približne 13 rokov a Falcon je o niečo starší. Podľa Kaliňáka vek nezohráva až takú dôležitú úlohu, podstatnejšie je, či sa nimi lieta na bežných linkách, čím sú náhradné súčiastky a servis omnoho dostupnejšie.
Rakúsky súkromný prepravca Slovensku ponúka dva fokkery s tým, že by si s istým doplatkom zobral naše dva jaky. "Doplatok sa hodnotou približuje k cene, ktorú by sme mali zaplatiť za opravu jedného tučka, ktoré máme," vysvetlil Kaliňák.