BRATISLAVA – Podpredsedníčka NR SR Renáta Zmajkovičová (Smer-SD) opätovne prichádza do parlamentu s návrhom na obmedzenie bilbordov pri cestách. Tentoraz návrh predkladá spolu so straníckym kolegom, poslancom NR SR a žilinským primátorom Igorom Chomom. Ako povedala Zmajkovičová, reklamný smog čoraz viac nepríjemne zahaľuje Slovenskú republiku.
„Mení sa ráz krajiny a miest, ktoré sú prekryté nevhodnými reklamnými pútačmi. Všade na vôkol sme zaplavení reklamnými zariadeniami, ktoré sú neraz postavené bez súhlasu stavebného úradu. Štát a samospráva majú zviazané ruky, pretože súčasne platná legislatíva nahráva spoločnostiam, ktoré zneužívajú medzeru v zákone, aby dosiahli maximálny zisk na úkor komfortu iných,“ zdôraznila Zmajkovičová. Zároveň sa podľa nej zhoršuje prostredie pre podnikateľov, ktorí postupujú v súlade so zákonom.
„Osoby, ktoré konajú protizákonne, získavajú neprimeranú konkurenčnú výhodu, čím dochádza k znižovaniu kvality podnikateľského prostredia a demotivácii slušných občanov. Príkladom nedostatočnej legislatívy prenesenej v praxi sú reklamné zariadenia, ktoré nie sú jednoznačne pevne spojené so zemou, čím de facto obchádzajú podmienky a povinnosti stavebného zákona,“ upozornila s tým, že nadmerný počet reklamných pútačov taktiež vytvára vizuálny smog, ktorý znižuje kvalitu života v spoločnosti a zaťažuje životné prostredie.
Nová legislatívna úprava má podľa Zmajkovičovej zaviesť nový pojem „reklamná stavba“, ktorý spresňuje doterajší nejednoznačný výklad pevného spojenia so zemou a zahŕňa už aj informačné, reklamné a propagačné zariadenia, ktoré doteraz neboli stavbami, ale len hnuteľnými vecami, keďže boli upevnené napríklad o betónový kváder.
Návrh zákona tiež sprísňuje zákonnú reguláciu povoľovania vonkajšej reklamy. Taktiež ruší možnosť dodatočného povolenia stavby, čím by sa zabránilo nejednotnému konaniu stavebných úradov. „Zákon doteraz neuvádzal, ako má postupovať cestný správny orgán v prípade zastavaných území miest, čo nakoniec viedlo k nekontrolovateľnému umiestňovaniu zariadení hlavne v intravilánoch miest,“ povedala podpredsedníčka NR SR. Nová právna úprava taktiež rieši čierne stavby uložením pokuty pevnými sumami, čím sa odstránia viaceré prieťahy vo vymáhaní pokút v odvolacom konaní.
Zásadný rozdiel medzi súčasným návrhom zákona a pôvodným návrhom zákona Zmajkovičovej je v tom, že nová právna úprava neráta s vytvorením tzv. ochranných zón. Hlavným cieľom pôvodného návrhu z roku 2012 bolo totiž obmedzenie umiestňovania informačných, reklamných a propagačných zariadení. Návrh zákona mal presne vymedziť, kde nie je možné umiestňovať tieto zariadenia, teda kde to zákon výslovne zakazuje.
Legislatívny návrh Zmajkovičovej a Chomu čiastočne definuje pásmo, v ktorom sa sprísňujú podmienky pre umiestnenie reklamných stavieb. Týmto pásmom je priestor mimo obcí a miest pri diaľniciach, cestách pre motorové vozidlá a cestách I. triedy, ktoré sú medzinárodným cestným ťahom. Toto pásmo má byť 100 metrov od cesty.
„Myslím si, že je najvyšší čas vrátiť ráz krajiny do pôvodného stavu bez problematickej a neregulovanej reklamy. Navrhovaná úprava zákona reaguje na súčasný nepriaznivý stav a zároveň sa usiluje pozitívne ovplyvniť kvalitu života v spoločnosti,“ dodala Zmajkovičová.