BRATISLAVA – Sociálna náuka cirkvi, resp. pápežské encykliky sú podľa poslanca NR SR za Smer-SD Ľuboša Blahu v mnohom viac antikapitalistické, ako sú mnohé sociálnodemokratické strany.
Ako povedal v rozhovore, pritom kresťanskodemokratické strany, ktoré by mali podporovať sociálnu náuku cirkvi, sú tvrdo neokonzervatívne, tvrdo pravicové, tvrdo protrhové. Sú za liberalizáciu, za privatizáciu.
„Všetky tie veci, ktoré de facto sociálna náuka cirkvi odmieta. Ja sa toto snažím konzervatívnym stranám vysvetľovať, že keby čítali pápežské encykliky, tak by dnes ďaleko častejšie súhlasili so mnou, ako by presadzovali miklošovské zjednodušujúce reformy, podľa ktorých platí dogma, že štát je zlý vlastník a všetko treba liberalizovať,“ povedal s tým, že dnes sa čoraz viac ukazuje, že sociálna súdržnosť spoločnosti a sociálny zmier je nevyhnutným predpokladom kvalitnej ekonomiky.
Podľa Blahu nikdy ekonomika nebude fungovať, pokiaľ budú ľudia štrajkovať, pokiaľ budú nespokojní, pokiaľ budú mať nízku produktivitu práce, lebo nebudú mať dostupné zdravotníctvo, školstvo atď. Čiže sociálny štát podľa neho potrebujeme nielen preto, že je niekto sociálny a chce ľuďom pomáhať, ale aj preto, aby ekonomicky fungoval.
„Keď ešte aj najvyššia autorita pre kresťanov, nie pre mňa, ja som ateista, hovorí, že treba podporovať družstvá, odbory, sociálne prerozdelenie a viac solidarity, ale títo páni naopak obhajujú silný protrhový model, tak naozaj by sa mali nad sebou zamyslieť. To je zo strany našich kresťanských politikov čisté kacírstvo. Čistá heréza,“ vyhlásil Blaha.
Keby Blaha určoval vzťahy s cirkvami, tak by podľa neho vrelý vzťah medzi Smerom-SD a cirkvami nebol tak mimoriadne rozvinutý. „Ja som ateista a vždy som bol veľkým kritikom vecí, ktoré sa diali v stredoveku, keď sa upaľovali bosorky a v Európe zúrila inkvizícia. Na druhej strane rešpektujem, že cirkev má na Slovensku veľa podporovateľov, je tu veľa veriacich ľudí, ktorí sú pokrstení a ktorí majú vzťah k cirkvi,“ zdôraznil.
Pokiaľ je podľa neho snaha o sociálny zmier a hľadajú sa spoločné východiská aj s cirkvami, politicky tomu rozumie. „Spoločné východisko môže byť práve sociálna náuka cirkvi, kde cirkev vie byť veľmi sociálna, ak teda chce. V tomto si viem predstaviť nejakú spoluprácu. Ale svetonázorovo sme niekde úplne inde,“ dodal.