BRATISLAVA – Učiteľom sa nepáči ďalší projekt financovaný prevažne z európskych zdrojov v hodnote takmer 14,8 milióna eur. Projekt s názvom Komplexný poradenský systém prevencie a ovplyvňovania sociálno-patologických javov v školskom prostredí má podporiť systém výchovného poradenstva a prevencie, v ktorom pracujú pedagógovia - výchovní poradcovia, psychológovia a špeciálni pedagógovia.
Projekt realizuje Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP). Nenávratný finančný príspevok získal od ministerstva školstva.
Ústav začal v súvislosti s projektom realizovať na všetkých základných školách tzv. depistážny prieskum výskytu problémového správania a učenia žiakov v základných školách, sociálne znevýhodnených žiakov, žiakov so zdravotným znevýhodnením a nadaných žiakov. Učiteľ Peter Farárik sa na svojom blogu pýta, odkiaľ má učiteľ vedieť všetky požadované informácie o svojich žiakoch.
„Ministerstvu je to asi absolútne jedno. Rovnako ich nezaujíma ani otázka, kedy to má vlastne učiteľ vypĺňať, o finančnej odmene nie je ani zmienka,“ dodáva Farárik. Predsedníctvo Nových školských odborov (NŠO) si myslí, že nie je etické požadovať od učiteľov prácu bez nároku na odmenu, pričom manažéri projektu podľa NŠO dostanú odmeny vo výške od 50.000 do 100.000 eur. „Učiteľom odporúčame zvážiť, či dotazníky vyplnia zdarma,“ napísali dnes NŠO vo svojom stanovisku.
Učiteľ Vladimír Crmoman z bratislavskej Spojenej školy Novohradská zasa upozornil, že v dotazníku sa nachádza aj Triedny zoznam žiakov zaradených do depistáže. „Zoznam je menný, takže sa zrejme jedná o nezákonné zaobchádzanie s osobnými údajmi, keďže prieskum nie je odobrený zákonnými zástupcami žiakov, čiže rodičmi,“ uviedol učiteľ.
Bez vedomia rodičov tak podľa neho zrejme ministerstvo bude disponovať s veľmi intímnymi informáciami o žiakoch. Projektová manažérka Darina Lepeňová však tvrdí, že údaje požadované v depistážnom dotazníku sú získavané v súlade so zákonom o ochrane osobných údajov.
Okrem toho učitelia projektu vyčítajú, že sa v rámci neho minú na techniku tisíce eur. Farárik na svojom blogu uvádza, že ústav sa chystá nakúpiť napríklad 187 notebookov za viac ako 106.000 eur, 85 notebookov s dotykovou obrazovkou za vyše 80.000 eur, 83 digitálnych kamier, 83 digitálnych fotoaparátov, rovnaký počet interaktívnych tabúľ či diagnostické a edukačné pomôcky pre odborné aktivity za 7,4 milióna eur.
Projekt financovaný najmä z európskych zdrojov začal VÚDPaP realizovať v marci tohto roka a naplánovaný je do konca októbra 2015. „Hlavným zámerom národného projektu je, aby sa čo najväčšia časť detí a mládeže, ktorých výchovný, vzdelávací, psychický, sociálny a kariérový vývin sa z rozličných príčin dostal do pásma ohrozenia, postupne úspešne začlenila do občianskej spoločnosti a na trh práce,“ uviedla projektová manažérka.
Projekt pozostáva z troch hlavných aktivít. Podstatou prvej aktivity je inovácia a modernizácia diagnostických nástrojov v celom poradenskom systéme. Druhá aktivita spočíva vo vzdelávaní odborníkov poradenského systému v používaní modernizovaných a inovovaných diagnostických nástrojov. Tretia aktivita projektu predstavuje inováciu poradenského procesu so žiakmi so špeciálnymi vzdelávacími potrebami v súvislosti s ich budúcim uplatnením sa na trhu práce.
Do tohto procesu bude v rámci projektu zapojených 1300 výchovných poradcov na 1300 základných školách, 300 špeciálnych pedagógov a 300 psychológov v 63 Centrách pedagogicko – psychologického poradenstva a prevencie a 12 Centrách špeciálno – pedagogického poradenstva. Služby výchovného poradenstva a prevencie v rámci projektu využije podľa VÚDPaP 13.000 žiakov ZŠ.