BRATISLAVA - Minister vnútra SR Robert Kaliňák a splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Peter Pollák zverejnili dnes rómsku reformu v oblasti školstva a vzdelávania. V súbore 14 opatrení je napríklad zavedenie povinnej trojročnej predškolskej výchovy pre deti z rizikových rodín, ale aj povinnosť nastúpiť na trojročnú učňovskú školu, ak dieťa neukončí úspešne 8. ročník základnej školy.
Celý súbor opatrení by mal byť zrealizovaný v priebehu dvoch-troch rokov. "Táto reforma je tu preto, aby dieťa bolo v školách, pretože deti patria do školy," povedal na úvod splnomocnenec vlády Peter Pollák. Súbor opatrení, ktoré sa týkajú školstva a vzdelávania, sú zamerané na štyri oblasti: predškolská výchova, celodenné vzdelávanie, inkluzívne vzdelávanie a uplatnenie absolventov na pracovnom trhu.
Reforma chce riešiť nepripravenosť detí z rizikových rodín na vstup do prvého ročníka základnej školy. Pre takéto deti, ktoré formuje prostredie poznačené napr. dlhodobou nezamestnanosťou rodičov, kriminalitou rodičov či záškoláctvom v rodine, bude zavedená trojročná povinná predškolská výchova. "Nebudeme alibisticky nechávať výchovu na rodičov, ale dieťa vytrhneme z prostredia, v ktorom je odsúdené byť na ulici," uviedol líder OĽaNO Igor Matovič, ktorý sa na predstavení reformy zúčastnil.
Štát by mal prevziať zodpovednosť aj za celodenné vzdelávanie pre rizikové deti. "Tu budeme posudzovať nielen rodinné prostredie, ale aj samotné správanie žiakov, v rámci kritérií ako prospech, dochádzka a správanie dieťaťa, " dodal Matovič. Dochádzka a správanie dieťaťa v školskom prostredí pritom priamo ovplyvní formu a výšku sociálnej pomoci štátu rodine, ako sú rodinné príspevky alebo aktivačný príspevok.
Pre lepšie uplatnenie rómskych detí na pracovnom trhu pristúpi štát k zavedeniu 12-ročnej povinnej školskej dochádzky pre všetky deti s tým, že žiak, ktorý nedokončí úspešne 8. ročník základnej školy, bude musieť nastúpiť na trojročnú učňovskú školu. "Súčasťou bude povinná dvojročná prax podľa výberu a schopností žiaka, rozhodnutia rodičov a potrieb pracovného trhu," uviedol Pollák a dodal, že cieľom je maximalizovať šancu na zaradenie dieťaťa na pracovný trh. Medzi ďalšími opatreniami, prostredníctvom ktorých chce rómska reforma meniť situáciu, je aj zastavenie prijímania žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím do špeciálnych základných škôl.
"Príplatok na špeciálne vzdelávanie týchto žiakov zbytočne zaťažuje a žiaci získavajú vzdelanie, ktoré zásadným spôsobom znižuje ich šance na trhu práce," uviedol Pollák. Ďalším opatrením je, aby pomocná profesia asistenta učiteľa bola umožnená aj v stredoškolskom prostredí.
Podľa ministra Kaliňáka by sa mala rómska reforma v oblasti vzdelávania zrealizovať v horizonte dvoch-troch rokov. "Niektoré opatrenia budú v praxi už na budúci rok, niektoré opatrenia však smerujú k legislatívnym krokom," uviedol Kaliňák.
Vzdelávania by sa mala týkať približne šestina z celkového počtu asi stovky opatrení celej rómskej reformy. Reforma bude predstavená postupne po častiach do konca novembra. Okrem spomínaného vzdelávania to budú zmeny v oblasti vymožiteľnosti práva, bývania, sociálneho systému, zamestnania a podpornej politiky.