BRATISLAVA - Opozičný poslanec Alojz Hlina (OĽaNO) hrozí protestom vo forme pomalej jazdy áut cez Bratislavu od colnice Berg, cez Most SNP, okolo Úradu vlády SR až k budove ministerstva dopravy.
Dôvodom je jeho nespokojnosť s navrhovaným zákonom o inteligentných dopravných systémoch, ktorý podľa jeho slov v konečnom dôsledku povedie k tomu, že elektronickým mýtom budú spoplatnené aj osobné autá. O právnej norme parlament definitívne rozhodne na septembrovej schôdzi.
Hlina dáva kabinetu čas do 8. septembra, aby sa k návrhu vyjadril. Ak to neurobí, protest sa uskutoční 17. septembra. "Žiadam vládu SR, aby sa k celej tejto záležitosti vyjadrila. V prípade, že otázky nebudú dostatočne zodpovedané a návrh zákona bude v tejto forme predložený do druhého čítania, upozorňujem, že občania našej krajiny majú ústavné právo na protest," odkázal Hlina.
Návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch, ktorý prešiel v utorok (4.9.) vďaka hlasom poslancov Smeru-SD brannobezpečnostným výborom, zavádza do osobných áut technologické zariadenie, ktoré sa má aktivovať v prípade vážnej dopravnej nehody a slúžiť na to, aby sa lokalizovalo auto postihnuté nehodou a záchranári mohli prísť skôr. Hlina však upozorňuje, že čip bude aj zbierať údaje o prejazdených kilometroch, čo chápe ako prípravu na zavedenie elektronického mýta aj pre osobné automobily.
Podľa jeho slov táto informácia už dlhšie koluje medzi zainteresovanými. "Ak tento zákon prejde v pléne, tak legitimizuje a vytvára zákonný predpoklad na to, že ste povinný umiestniť si do osobného auta technologické zariadenie, ktoré komunikuje s iným technologickým zariadením a dokonca v návrhu zákona je priamo uvedené, že bude monitorovať aj počet vami odjazdených kilometrov. Akú má váhu pre bezpečnosť cestnej premávky informácia, koľko kilometrov ja prejazdím za marec? Je to úplne jasná predpríprava na platenie mýta aj pre osobné autá," povedal po rokovaní výboru Hlina.
Ambíciu zaviesť elektronické mýto aj pre osobné autá v utorok poprel štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák. "Vôbec nerátame s tým, že v blízkom čase by sa mali mýtom spoplatniť aj autá do 3,5 tony. Tento zákon s tým nemá nič spoločné. Nepredpokladám, že v tomto volebnom období by k tomu malo prísť," deklaroval.
Podľa jeho slov na to štát nie je vôbec pripravený a nie je tiež preukázaná ekonomická výhodnosť modelu elektronického mýta aj pre osobné autá. "Navyše v čase krízy si neviem predstaviť zavedenie mýta aj pre osobné autá," povedal Holák. Osobné autá budú teda na spoplatnené cesty naďalej využívať diaľničné nálepky, ktorých cena by sa v roku 2013 podľa Holáka meniť nemala.
Na margo čipov v autách štátny tajomník povedal, že tie sa aktivujú iba v prípade vážnej dopravnej nehody a slúžia na to, aby sa lokalizovalo auto postihnuté nehodou a záchranári mohli prísť skôr. "Ambíciou EÚ je, aby sa do každého auta namontoval čip už vo výrobe, nie dodatočne. Odkedy to má platiť, zatiaľ nie je jasné," uzavrel Holák.
Ministerstvo dopravy chce zákonom vytvoriť podmienky na podporu inteligentných dopravných systémov. Riešením má byť vytvorenie Národného systému dopravných informácií, ktorého súčasťou bude aj Národné dopravné informačné centrum. To sa má začať budovať od roku 2014 a predpokladané náklady na jeho realizáciu sú vo výške 150 miliónov eur.