BRATISLAVA - Vláda SR sa pripravuje na zavedenie elektronického mýta aj pre osobné automobily. Tvrdí to opozičný poslanec Alojz Hlina ((OĽaNO), ktorý vidí takýto zámer v predloženom návrhu zákona o inteligentných dopravných systémoch z dielne rezortu dopravy.
Právna norma dnes na pôde brannobezpečnostného výboru získala podporu väčšiny, ktorú tvoria poslanci Smeru-SD. Informácia, že ide o predprípravu pred zavedením elektronického mýta aj pre vozidlá do 3,5 tony podľa Hlinu už dlhšie koluje medzi zainteresovanými.
"Ak tento zákon prejde v pléne, tak legitimizuje a vytvára zákonný predpoklad na to, že ste povinný umiestniť si do osobného auta technologické zariadenie, ktoré komunikuje s iným technologickým zariadením a dokonca v návrhu zákona je priamo uvedené, že bude monitorovať aj počet vami odjazdených kilometrov. Akú má váhu pre bezpečnosť cestnej premávky informácia, koľko kilometrov ja prejazdím za marec? Je to úplne jasná predpríprava na platenie mýta aj pre osobné autá," myslí si Hlina.
Poslanec zároveň pripomenul sľub terajšieho premiéra Roberta Fica (Smer-SD), že mýto pre osobné autá nebude. "Teraz sa robí pravý opak. V smernici EÚ sa totiž nehovorí o umiestnení čipu do vozidla, ktoré bude navyše zaznamenávať kilometre. U nás sme už do toho zapracovali pre istotu aj ďalšie veci," povedal Hlina.
Prekáža mu tiež, že občania budú vystavení veľkej monitorovacej presile. "Informácie o tom, kto, kde a kedy bol, ako a kade tam šiel, budú mať v rukách určité firmy. Pri nákladných autách sú tieto informácie mimoriadne hospodársky cenné a na trhu sa kupujú za veľké sumy. Cenu to bude mať aj pri osobných autách. Keď to ľuďom neprekáža, mne áno. Prekáža mi, že niekto bude ten Veľký brat a pozerať sa na vás," dodal.
Ambíciu zaviesť elektronické mýto aj pre osobné autá poprel štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák. "Vôbec nerátame s tým, že v blízkom čase by sa mali mýtom spoplatniť aj autá do 3,5 tony. Tento zákon s tým nemá nič spoločné. Nepredpokladám, že v tomto volebnom období by k tomu malo prísť," deklaroval. Podľa jeho slov na to štát nie je vôbec pripravený a nie je tiež preukázaná ekonomická výhodnosť modelu elektronického mýta aj pre osobné autá.
"Navyše v čase krízy si neviem predstaviť zavedenie mýta aj pre osobné autá," povedal Holák. Osobné autá budú teda na spoplatnené cesty naďalej využívať diaľničné nálepky, ktorých cena by sa v roku 2013 podľa Holáka meniť nemala.
Na margo čipov v autách štátny tajomník povedal, že tie sa aktivujú iba v prípade vážnej dopravnej nehody a slúžia na to, aby sa lokalizovalo auto postihnuté nehodou a záchranári mohli prísť skôr. "Ambíciou EÚ je, aby sa do každého auta namontoval čip už vo výrobe, nie dodatočne. Odkedy to má platiť, zatiaľ nie je jasné," uzavrel Holák.
Návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch je v parlamente už v druhom čítaní a v septembri čaká na definitívne hlasovanie poslancov. Ministerstvo dopravy ním chce vytvoriť podmienky na podporu inteligentných dopravných systémov. Riešením má byť vytvorenie Národného systému dopravných informácií, ktorého súčasťou bude aj Národné dopravné informačné centrum. To sa má začať budovať od roku 2014 a predpokladané náklady na jeho realizáciu sú vo výške 150 miliónov eur.
Národné dopravné informačné centrum má zbierať informácie z ciest o počtoch áut, nehodách či zápchach. Následne by ich poskytovalo vodičom, záchranárom a polícii. Na financovaní projektu sa majú podieľať eurofondy vo výške približne 120 miliónov eur a zvyšných 30 miliónov eur má ísť zo štátneho rozpočtu. Náklady na prevádzku centra budú každoročne od roku 2015 predstavovať 200.000 eur. Rezort dopravy v súčasnosti ešte nevie jednoznačne povedať, kto bude centrum prevádzkovať.