BRATISLAVA - Poslanec Ján Počiatek zo Smeru-SD označil zatiaľ za predčasné úvahy o tom, že by mal byť novým ministrom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Smer totiž ešte neschválil nominácie členov budúcej vlády.
Pôvodne sa uvažovalo, že by Počiatek v pripravovanej vláde Smeru zodpovedal za koordináciu eurofondov. Počiatek, ktorý bol ministrom financií v prvej vláde Roberta Fica, sa však vyjadril, že súčasná organizačná štruktúra rezortu dopravy je v poriadku a aj pri nej je pri určitých zmenách možné zlepšenie čerpania eurofondov. Ďalší poslanec za Smer a exminister dopravy Ľubomír Vážny by sa podľa neoficiálnych informácií do vlády pravdepodobne nemal vrátiť a mal by zostať pôsobiť v parlamente.
Dosluhujúci minister dopravy Ján Figeľ (KDH) si dokáže predstaviť, že jeho nástupcom v tejto funkcii by sa mohol stať Počiatek. "Viem si predstaviť takéhoto nástupcu," povedal v utorok. "Zrejme to súvisí s eurofondmi, ktoré by mali dominantne rozvíjať infraštruktúru, modernizovať krajinu, ale pamätať aj na ďalšie súvislosti, ktoré majú napomáhať efektívnemu, intenzívnemu využitiu jedinečnej európskej pomoci," dodal minister.
Pre vyčerpanie eurofondov v tomto programovom období je podľa Počiatka nevyhnutné vyčerpať najmä peniaze, ktoré sú určené pre cestnú a železničnú infraštrukúru. "Masa eurofondov, ktorá je tam alokovaná, je najväčšia," povedal možný nominant na post ministra dopravy. Zlepšiť využívanie eurofondov je podľa neho možné i pri terajšej podobe ministerstva dopravy, ktoré koordinuje aj ich čerpanie. "Dá sa to zvládnuť aj v tejto podobe v prípade, že sa centrálnemu koordinačnému orgánu, ktorý je práve na doprave, posilnia niektoré právomoci," uviedol Počiatek.
Pre zrýchlenie čerpania eurofondov je podľa neho potrebná malá interná reorganizácia v rámci existujúcej štruktúry. Pred voľbami Počiatek hovoril o potrebe vytvorenia samostatného ministerstva alebo úradu pre eurofondy, aby sa zrýchlilo ich využívanie.
Počiatek je za to, aby výstavba diaľnic pokračovala čo najrýchlejším tempom. Popri prostriedkoch zo štátneho rozpočtu a z eurofondov by podľa neho mala byť financovaná aj z ďalších možných zdrojov. "Podľa môjho názoru sa netreba vôbec brániť ani iným formám financovania," dodal Počiatek v spojitosti s diaľnicami. Ako príklad pritom uviedol možnosť prípadného využívania peňazí v dôchodkových správcovských spoločnostiach. Podľa neho pri financovaní výstavby diaľnic treba počítať aj s formou verejno-súkromného partnerstva cez PPP projekty.
Figeľ odchádza z rezortu dopravy po viac ako jeden a pol roku vo funkcii ministra s presvedčením, že Slovensko môže rozvíjať cez dopravu, výstavbu a regionálny rozvoj aj ekonomiku, zamestnanosť i európsku spolupatričnosť. "Vznikol rezort, ktorý je najväčší za 22 rokov, ale ukázali sme, že sa dá v ňom aj šetriť," povedal Figeľ. Počas jeho pôsobenia na čele ministerstva dopravy sa začala výstavba 56 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.
"Podarilo sa rozbehnúť rokovania o budúcom sedemročnom výhľade Európskej únie v rozsahu, ktorý pre Slovensko znamená vyše 14 mld. eur," uviedol ďalej Figeľ. Očakáva, že pomoc pre Slovensko bude najväčšia spomedzi 27 členských štátov únie. "Je to podľa mňa výsledok tvorivej a náročnej práce, ktorá však začínala rozhodnutiami o zastavení kšeftov, odstavení pijavíc z kolabujúcich železníc. Boli to rozhodujúce momenty, aby sa Slovensko vrátilo na udržateľnú a zodpovednú cestu rozvoja," dodal minister dopravy. Svojmu nástupcovi praje, aby sa mu darilo pokračovať v rozumných a efektívnych investíciách.
Smer hovorí o možnosti presunu cestovného ruchu z ministerstva dopravy do rezortu kultúry. Figeľ v tejto spojitosti považuje za potrebné, aby cestovný ruch nebol len doplnkovou súčasťou, ale reálnou politikou s veľkým významom pre zamestnanosť, rozvoj regiónov a rast ekonomiky. "Prvýkrát v tomto roku je v štátnom rozpočte vyčlenená dotačná suma pre združenia v oblasti cestovného ruchu," dodal Figeľ s tým, že počet turistov na Slovensku vlani stúpol o 10 %.