BRATISLAVA - Možnú protiústavnosť a vytváranie policajného štátu vidia niektorí poslanci Smeru-SD v návrhu novely zákona o cestnej premávke. Tá okrem iného zavádza objektívnu zodpovednosť majiteľov vozidiel, čo znamená, že môžu byť potrestaní aj za priestupky, ktoré za volantom ich auta spáchal iný vodič.
"Každá fyzická osoba má právo, aby bola trestaná za skutok, ktorý sa preukáže, že spáchala. Tu sa zavádza trestanie osôb bez ohľadu na zavinenie len preto, že je majiteľom a my nevieme, kto to spravil. Teda pre neschopnosť polície zistiť, kto priestupok spáchal, si hľadáme kľučku a postihneme vlastníka," upozornil na dnešnom rokovaní Ústavnoprávneho výboru NR SR Róbert Madej (Smer-SD).
Poslanec preto v návrhu novely cíti protiústavnosť. "Nemožno trestať toho, kto skutok nespáchal. Prejde nám niečo takéto?" pýtal sa. Miroslav Číž (Smer-SD) upozornil, že objektívna zodpovednosť je v priamom rozpore so systémom našich hodnôt. "Dôkazná povinnosť je na štáte. Podporiť to nemôžem, čisto policajný štát sa mi nezdá vhodný pre Slovensko," konštatoval.
Martin Poliačik (SaS) si je podľa svojich slov vedomý, že pod hrozbou straty priestupkovej imunity, ktorú by mal parlament vo februári zrušiť, môže byť pre Číža neprípustné, že by začal jazdiť podľa predpisov. "Dnes musím dohliadať na svoju zbraň, rovnako tak aj na auto. Ak niekomu nedôverujem, tak mu to auto nedám. Nemám problém za to hlasovať," avizoval.
Predseda výboru Radoslav Procházka (KDH) opozícii odkázal, že návrh novely je výsledkom judikatúry v Českej republike, ktorá je považovaná za progresívnu. "Podľa mňa to v ničom neodporuje ústave. Považujme to za krok k tomu, aby verejnomocenské autority boli schopné reálne trestať porušenie pravidiel, ktoré sú ustanovené," vysvetlil.
Procházka upozornil na prax z iných krajín, keď bolo auto stacionárnym radarom odfotené, ako porušuje rýchlosť a nebolo možné jasne identifikovať vodiča. Majiteľ vozidla následne uviedol, že auto nešoféroval, no vodiča označiť odmietol. Odvolal sa pritom na princíp sebainkriminácie, teda že nemusí označiť jemu blízku osobu.
Štátny tajomník ministerstva vnútra Maroš Žilinka (nominant KDH) zdôraznil, že právna norma nie je reakciou na neschopnosť polície. "Ale nie je v reálnych možnostiach policajného zboru postihnúť všetky porušenia zákona. Táto objektívna zodpovednosť nenahrádza klasickú subjektívnu, ale je doplnkovou formou," podčiarkol. Zároveň doplnil, že napríklad v Rakúsku je 180 stacionárnych radarov, na Slovensku zatiaľ jeden. "Je Rakúsko policajný štát?" pýtal sa Číža.
Návrh novely zákona o cestnej premávke napokon výborom prešiel, no len hlasmi bývalej koalície. Tí odporučili plénu právnu normu schváliť. Od zavedenia objektívnej zodpovednosti si rezort vnútra sľubuje zníženie následkov dopravných nehôd o 30 až 40 percent.
Objektívna zodpovednosť znamená povinnosť majiteľa vozidla zabezpečiť dodržiavanie vybraných pravidiel cestnej premávky vodičom, ktorému vozidlo zveril. Za protiprávne konanie spáchané s jeho vozidlom bude totiž zodpovedný jeho držiteľ, a to bez ohľadu na jeho vodiča. V praxi by mohol zákon začať fungovať od 1. júla budúceho roka. Právna norma však nezruší subjektívnu zodpovednosť za porušenie pravidiel cestnej premávky.