BRATISLAVA - Národná kriminálna agentúra (NAKA) od rána zasahuje v Prešovskom, Žilinskom a Bratislavskom kraji. Vykonáva zaisťovaciu akciu s názvom "Tunel", ktorá sa týka výstavby diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové. Informuje o tom na sociálnej sieti. Policajné autá sú aj v centrále Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
NDS v marci ukončila zmluvu so zhotoviteľom úseku, združením Salini Impregilo – Dúha, z dôvodu dlhodobo neuspokojivého postupu výstavby. Zhotoviteľ zložil 27. marca novú bankovú záruku, čím dohoda o ukončení kontraktu nadobudla účinnosť. Spor o vzájomné nároky z pôvodnej zmluvy pokračuje doteraz. NDS medzitým pripravuje tender na nového dodávateľa stavby.
Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala má byť po dokončení dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou sa začalo v lete 2014. Súčasťou stavby je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, ktorý má byť po dokončení najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku.
Zastaviť stavbu na Višňovom bolo správne, tvrdí MDV v súvislosti so zásahom NAKA
Zastaviť výstavbu na tuneli Višňové bolo správne. Zásah Národnej kriminálnej agentúry (NAKA) v súvislosti s výstavbou diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové to len potvrdzuje. Uviedla to hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR Karolína Ducká.
Priblížila, že na stavbe boli od začiatku problémy, ktoré súčasné vedenie rezortu dopravy zdedilo po svojich predchodcoch. Ministerstvo dopravy aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podľa jej slov poskytne maximálnu súčinnosť orgánom činným v trestnom konaní. V prípade, že došlo k porušeniu zákona, vinník musí byť podľa hovorkyne potrestaný.
"Opozícia volala po tom, aby sme taliansku firmu nechali dostavať Višňové, tu vidíme ich nekompetentnosť a odbornú neznalosť. Ak by sme stavbu na Višňovom nezastavili, stratili by sme ďalší rok," zdôraznila Ducká v súvislosti s talianskou firmou Salini Impregilo.
Spoločnosť Dúha považuje zásah NAKA za bezpredmetný a účelový
Spoločnosť DÚHA, a.s. považuje zásah Národnej kriminálnej agentúry (NAKA) v jej sídle za bezpredmetný a účelový. Vo vyhlásení o tom informovalo tlačové oddelenie stavebnej firmy. "Zamestnanci spoločnosti DÚHA, a.s. bez toho, aby boli zastrašovaní zásahom, ktorý je medializovaný, sú pripravení a inštruovaní poskytnúť všetky doklady ku dielu Višňové, ktorými DÚHA disponuje," informovala firma.
Vedenie spoločnosti malo podľa vyhlásenia informácie o možných podozreniach, ktoré boli interpretované v rámci stavby. Nakoľko si firma nie je vedomá takýchto skutočností, pred časom podala trestné oznámenie na NAKA v Banskej Bystrici.
"Spoločnosť DÚHA, a.s. je pripravená poskytnúť všetky doklady a dokumenty k dielu Višňové a je pripravená plne spolupracovať. Má výsostný záujem, aby boli vyšetrené všetky kuloárne podozrenia, či už na strane zhotoviteľa, objednávateľa alebo stavebného dozoru. Zároveň sme rovnako za to, aby sa týmto spôsobom postupovalo vo všetkých prípadoch," dodala firma vo vyhlásení.
NDS si bude u doterajšieho zhotoviteľa uplatňovať všetky finančné nároky
NDS naďalej pokračuje v príprave súťaže, aby výstavba na Višňovom začala čo najskôr a mohli sa na dostavbu dočerpať eurofondy. Súťaž na dokončenie úseku D1 s tunelom Višňové chce vyhlásiť do konca tohto roka. "Pre mňa je dôležitý fakt, že živnostníci, ktorým talianska firma dlhovala, sú vyplatení, a stavby, ktoré som rozbehol, idú podľa plánov," povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd). Toho dôkazom je podľa neho sprevádzkovanie diaľnice D1 Budimír - Bidovce.
NDS si bude u doterajšieho zhotoviteľa D1 s tunelom Višňové Salini Impregilo - Dúha uplatňovať všetky finančné nároky. "Bol to neustály boj s týmto zhotoviteľom, ktorý neustále niečo sľuboval," povedal nedávno na stretnutí s médiami generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin. Bývalý zhotoviteľ bol ochotný dokončiť diaľnicu, iba ak mu NDS zaplatí 160 mil. eur nad rámec kontraktu v objeme takmer 410 mil. eur bez DPH. "Potom z neznámych dôvodov to korigovali na 120 mil. eur. Keď sme zriadili komisiu medzinárodných expertov, talianska strana predložila svoj hlavný nárok vo výške 52,6 mil. eur," uviedol Ďurišin. Dôvodom nároku na dodatočnú platbu sú zhoršené geologické podmienky a nadvýlomy, pričom zhotoviteľ žiadal predĺženie lehoty výstavby.
"Komisia im po niekoľkých mesiacoch práce uznala predbežne 7,8 mil. eur," podotkol šéf NDS s tým, že komisia určila stranám dopočítať hodnotu nároku zhotoviteľa. NDS teraz so stavebným dozorom vypočítava, koľko z uvedenej sumy mu už vyplatila. Nárok zhotoviteľa na nepredvídateľnosť geologických podmienok a s tým súvisiace predĺženie lehoty výstavby podľa NDS komisia zamietla. NDS bude od zhotoviteľa žiadať desiatky miliónov eur a predpokladá, že po vyčíslení všetkých vzájomných nárokov bude doplácať zhotoviteľ a nie ona. Komisia pre riešenie sporov o nároku NDS ešte nerozhodovala.
Ďalšie fotografie z policajnej akcie: