PRIEVIDZA - Obrovská tragédia, ktorá cez víkend zasiahla Slovensko, stále v spoločnosti rezonuje. Až veľké nešťastie poukázalo na namáhavú prácu vodičov, ktorí jazdia stovky kilometrov bez prestávky. Prehovoril jeden z mužov, ktorý sa živil ako vodič podobného mikrobusu.
Kamionistu, ktorý ako jediný prežil desivú haváriu, v pondelok prepustili z nemocnice. K nešťastiu sa nechcel vyjadriť. Po tragédii sa ozvalo množstvo opatrovateliek, ale aj vodičov, ktorí problematiku poznajú a zažili ju na vlastnej koži. Rakúska firma, ktorá nebohému vodičovi Milanovi z Michaloviec prenaja mikrobus, zodpovednosť odmieta.
Vodič opísal šialené podmienky
Jeden z vodičov opísal, aké dlhé trasy musel s opatrovateľkami absolvovať. „Najdlhšie som sedel za volantom 36 hodín bez spánku, bolo to 2 200 km cez severné Nemecko až po južné Španielsko. Nezvládol som to, musel som si pospať. Prišiel som o dve hodiny neskôr na vykládku a na druhý týždeň ma prepustili. Čo má vodič urobiť s tými 8 ženami, ktoré vezie domov, vyložiť ich na parkovisku a povedať choďte si po svojom alebo idem si na päť hodín pospať, lebo som unavený?" prehovoril bývalý šofér pre televíziu Markíza.
Podotkol, že dvaja vodiči znamenajú dvojnásobné náklady, ktoré agentúra, ani opatrovateľky nechcú platiť. Ženy hovoria, že aj keby si chceli priplatiť, sú viazané zmluvou, ktorá im určuje, že dopravu vyberá agentúra. "Väčšina agentúr má už v zmluvách uvedený transfer ako servis, ktorý musia ponúkať. Odpoveď, že žena si môže vybrať inú agentúru je síce pravdivý, ale je len málo takých, ktoré toto neponúkajú. Tým sú nútené to podpísať," vysvetlila zástupkyňa slovenských opatrovateliek v Rakúsku.
Ako ďalej povedala, stávajú sa prípady, že majitelia prepravných firiem majú jedno licencované auto, no ďalšie tri, na ktorých jazdia ich známi. Tie nie sú kontrolované, ani viditeľné označené, no a nie je šanca, aby to opatrovateľka mohla vedieť.
Prečítajte si aj:
Najhoršia nehoda, až 10 detí zostalo sirotami: FOTO matiek so srdcervúcim príbehom
Ministerstvo problém rieši
Preprava mikrobusmi funguje na princípe taxíkov, kde nie sú stanovené jazdné doby, či odpočinky. Vodiči nemajú kvalifikačnú kartu vodiča, nepodliehajú psychotestom, či previerkou zdravotnej spôsobilosti. Odborníci volajú po zmene legislatívy. Pri tomto druhu prepravy by mali platiť rovnaké podmienky ako pre autobusovú alebo kamiónovú dopravu. "Ministerstvo sa riešením situácie na úseku prepravy osôb vozidlami taxislužby a ich bezpečnosťou v súčasnosti zaoberá. Opatrenia budú predstavené po ich definitívnom pripravení a odkonzultovaní s partnermi, ktorých legislatíva túto problematiku upravuje," vysvetlila Zuzana Vicianová z rezortu dopravy.