PRAHA - Najväčším šťastím je, keď človek robí kvalifikovanú prácu, ona sa mu darí a baví ho, tvrdí filmový a divadelný režisér Jan Hřebejk, ktorý 27. júna oslávi päťdesiatku. V súčasnosti pripravuje sériu Živé terče a dokončuje pre HBO seriál Až po uši. V Divadle Na Jezerce skúša komédiu o najhoršej speváčke všetkých čias, pod názvom Je úchvatná bude mať premiéru 5. októbra. A tak aj oslava jubilea je v pracovnom duchu.
Koncom apríla uviedol do kín prvú časť trilógie Záhradníctvo, ďalšie budú nasledovať v septembri a v novembri. "Zo Záhradníctva mám dobrý pocit, výpoveďou vystihuje mňa, aj scenáristu Petra Jarchovského v tejto životnej etape. Tým, že nie som distribútorom či producentom, nemusím sa zaoberať tým, či je to viac či menej vtipné ako Pelíšky, ktorým časovo predchádza," povedal.
Na divadelnom javisku debutoval ako režisér na Palmovke pred dvadsiatimi rokmi Hamptonovými Nebezpečnými vzťahmi. Pripravil tam aj úpravu scenára Výstrely na Broadwayi Woodyho Allena a Shafferová Amadea. Hra Je úchvatná Patrika Quiltera bude jeho šiestou na Jezerce. Po Manželskom vraždení, Kumšte, inscenáciách Na dotyk, Musíme si pomáhať a Práskni do bot.
Hřebejk víta prácu na divadelnom javisku, baví ho stretávať sa s hercami a pracovať v pomalšom rytme, ako je natáčanie filmu alebo televízie. "Televízne série sú na rozdiel od filmu ľahšie, človek sa nemusí stresovať tým, koľko divákov príde do kín. Druhá séria Až po uši ma naozaj bavila. S jej strihom musíme byť hotoví do septembra. Živé terče sú pokračovaním 'olomouckých detektívok', točiť sa budú budúci rok," uviedol.
Stretnutie s Jarchovským považuje za osudové, navzájom si rozumejú. "Nie je to vždy na sto percent, niekedy zabrúsi inam a ja sa naopak pustím do projektov, do ktorých by on autorsky nešiel. V tvorbe pre kiná sa však snažíme držať spoločnú líniu - výpoveď o svete, ako ho obaja vnímame," podotkol.
"Veľmi sa mi páči čínske príslovie, že krásne veci prichádzajú samé od seba a prílišné úsilie môže všeličo pokaziť. To nie je výzva k akémusi neusilovaniu, táto definícia obsahuje niečo, čomu verím," povedal Hřebejk. Dokladom, že pasívny nie je, je 18 filmov pre kiná, sedem seriálov a ďalšie projekty.
Debut Šakalí leta z roku 1993 získal na prvých výročných cenách Český lev ocenenie pre najlepší film i réžiu. Pelíšky či Pupendo patrí k divácky najobľúbenejším titulom českej porevolučnej kinematografie. Za vojnovú tragikomédiu Musíme si pomáhať z roku 2000 bol nominovaný na Oscara a opäť získal Českého leva čoby najlepší režisér. Od Kawasakiho růže sa snaží výraznejšie venovať závažným témam. V roku 2006 vyhral v Karlových Varoch Zvláštnu cenu poroty za Krásku v ťažkostiach, vlani tam zabodovala jeho Učiteľka cenou pre predstaviteľku titulnej role Zuzanu Mauréry.