WASHINGTON - Výsledky prezidentských volieb v Spojených štátoch bežne ovplyvňujú hospodársky vývoj krajiny, rovnako ako vývoj cien akcií. Špecifické dopady má ale celý volebný proces, a to bez ohľadu na to, ktorý kandidát bude nakoniec zvolený. Server Time zmieňuje, že volebný rok zvyčajne prináša napríklad vyššie výdavky na Halloween a naopak pokles predaja domov. V súvislosti s tými tohtoročnými voľbami ale Time hovorí hneď o ôsmich prekvapivých dopadoch na ekonomiku.
Fico sa nečakane zapojil do amerických volieb: Prezradil, koho podporuje, a je v tom Putin!
NÁKUPY
Napríklad maloobchodné firmy sú známe tým, že keď majú nižšie tržby, hľadajú vinu všade okolo, pretože nechcú investorom priznať, že ich manažéri urobili zlé rozhodnutie. Zvyčajne slabý predaj pripisujú nepriaznivému počasiu pre dané obdobie. Najnovšou výhovorkou sú prezidentské voľby. Má sa za to, že spotrebitelia sú takí prilepení k televízoru, aby sledovali volebné spravodajstvo, že nemajú čas ísť na nákup. Alebo že sú z volebnej kampane takí deprimovaní, že nemajú ani náladu zájsť niekam na večeru.
VÝDAVKY NA HALLOWEEN
Oproti tomu výdavky za cukrovinky, kostýmy, dekorácie a ďalšie vybavenie na Halloween dosahujú vo volebnom roku obvykle rekord. Zrejme je to spojené s potrebou úniku od reality a kontaktu s ľuďmi, poznamenala psychologička Kit Yarrowová, ktorá sa zameriava na správanie spotrebiteľov.
VIANOCE
Mohlo by sa zdať, že nie je nič, čo by mohlo obchodníkom zabrániť, aby začali spotrebiteľa s veľkým predstihom pripravovať na vianočné nákupy. Tohtoročnej prezidentskej kampani sa to ale zrejme podarilo. Prvé reklamy na vianočné nákupy sa obvykle v obchodoch začínajú objavovať po Halloweene, niekedy aj pred ním. Teraz to ale vyzerá, že väčšina obchodov sa nechystá začať veľké predajné a reklamné kampane skôr, než skončia voľby. Podľa šéfa združenia maloobchodných predajcov Matthewa Shaya je dôvodom zrejme to, že rozhlasovému a televíznemu vysielaniu dominujú správy o voľbách, takže je ťažké zaujať inou správou.
SLEDOVANIE FUTBALU
Ďalšou prekvapivou správou je, že menej Američanov tento rok sleduje profesionálny futbal. Sledovanosť národnej futbalovej ligy NFL v televízii sa tento rok prudko znížila - a ako dôvod sú uvádzané práve voľby.
VÝDAVKY NA REKLAMU
Prezidentské voľby tiež prinášajú prudký nárast výdavkov na reklamu. Voľby v USA sú jedným z dôvodov, prečo sa tento rok čaká celosvetovo nárast týchto výdavkov o 4,6 percenta. A nie sú to len výdavky na politickú reklamu - niektoré firmy totiž využívajú voľby aj pre svoju reklamu. Napríklad jeden z kanadských ostrovov sa v reklame ponúka ako pokojné miesto, kam môžu Američania utiecť, prípadne emigrovať po voľbách. Liek Excedrin sa potom ponúka ako pomoc, ak človeka začne bolieť hlava z debaty medzi prezidentskými kandidátmi.
REALITY
Bolieť hlava by mohla aj predajcu realít. Volebný rok zvyčajne prináša neistotu, čo sa prejavuje aj tým, že Američania nie sú ochotní míňať vysoké sumy, čo sa týka aj nákupu nehnuteľností. Niektoré štúdie tiež ukazujú, že ceny domov sa vo volebnom roku zvyšujú menej ako v ostatných rokoch.
ZNAČKA TRUMP
Volebná kampaň bezpochyby v mnohých ohľadoch podporila Trumpovo podnikanie. Z rozpočtu kampane si jeho volebný štáb okrem iného prenajal priestory pre politické ústredie v mrakodrape Trump Tower. Na druhej strane má ale na značku Trump kandidatúra skôr negatívne dopady. Návštevnosť Trumpových podnikov sa proti minulému roku znížila a podľa výskumnej spoločnosti Brand Keys má značka Trump odvtedy, kedy sa začal Donald Trump usilovať o prezidentské kreslo, skôr negatívne konotácie. Mnoho spotrebiteľov sa snaží od produktov značky Trump skôr dištancovať.
AKCIOVÝ TRH
Všade sa tiež hovorí o vplyve na akciové trhy, grafy ale ukazujú, že vo volebnom roku je výkonnosť akciového trhu v podstate priemerná. Jedna analýza však ukázala, že ak akciový trh spevňuje počas troch mesiacov pred voľbami, vyhrá úradujúca strana. V tom tomto roku sú to demokrati a ich kandidátka Hillary Clintonová.