WASHINGTON - Pre niektorých amerických novinárov je čím ďalej tým ťažšie udržiavať vo verejnom priestore neutrálny postoj k dianiu na politickej scéne, menovite ku kampani Donalda Trumpa. Na sociálnej sieti twitter sa v posledných dňoch objavili príspevky, v ktorých sa na jeho adresu nešetrí posmechom, napísal denník The Washington Post.
"Celý národ už si od istej osoby potrebuje oddýchnuť," napísal na svojom účte Michael Hirsh, celoštátny editor časopisu Politico. Príspevok s hashtagom "už aby bol koniec" zverejnil minulý týždeň po tom, čo mu jeden z kolegov povedal, že je vyčerpaný písaním správ o republikánskom kandidátovi.
Ďalší ironický príspevok prišiel od iného Hirschovho kolegu Bena Whitea. Slovom "scampaign" (od angl. "Scamp" a "campaign", "uličník" a "kampaň") komentoval správu, podľa ktorej Trump za peniaze darcov kúpil vydanie jednej zo svojich kníh v hodnote takmer 300 000 dolárov (asi 275 000 eur). Zosmiešňujúce príspevky zverejnil tiež napríklad Alex Burns z denníka New York Times.
Od novinárov v spravodajstve sa všeobecne očakáva, že si navonok zachovajú odstup od spracovaných tém. Prostriedky ako twitter však ideál objektívneho, či aspoň rozumne vyváženého a nekonfliktného spravodajstva, podstatne skomplikovali. Medzi novinárom a príjemcom tu nestojí prekážka v podobe editora.
Väčšina médií preto pôsobenie pracovníkov na sociálnych sieťach premietla do zamestnaneckých predpisov. Washington Post v tých svojich odporúča vyvarovať sa vulgarizmov, vyjadrovania politických preferencií a vyostrených názorových výmen s čitateľmi. Agentúra Associated Press zase vyžaduje, aby zamestnanci "v žiadnom verejnom prostredí neuvádzali svoje názory na sporné spoločenské témy".
Niektorí novinári považujú podobné výroky za opodstatnené vzhľadom na to, aký postoj voči nim Donald Trump vo svojej kampani zaujal. Mediálny analytik a podľa vlastných slov zdržanlivý stúpenec Trumpa Tim Graham však vidí v týchto postupoch nebezpečenstvo: "Každý takýto tweet len živí predstavu, že médiá sú nástrojom liberálov."