Piatok15. november 2024, meniny má Leopold, zajtra Agnesa

Odpovede: Najčastejšie problémy bankových klientov (5.)

Eva Černá
Eva Černá

Odpovede na vaše otázky, ktoré vám pomôžu prežiť hypotéku a iné operácie spojené s bankami, vám dáva Eva Černá – banková ombudsmanka. V prípade, že i vy potrebujete poradiť, napíšte nám na e-mailovú adresu ombudsman@topky.sk.

1. Dobrý deň, vystrašili ma správy v médiách o tom, že nejaká zahraničná firma sa nabúrala do databáz kartového centra Visa a Eurocard/Mastercard. Získala odtiaľ informácie o kreditných kartách klientov bánk. Vraj sú postihnutí aj slovenskí klienti bánk. Je to pravda? V akom objeme za zneužitie týkalo slovenských klientov? Čo máme robiť, ak som vlastníkom týchto kariet?

Áno, k úniku dát z kartových centier skutočne došlo. Nebolo to však na Slovensku, ale v spracovateľskom centre v Španielsku.  Banky, ktorých sa zásah dotkol, identifikovali karty, ktorých sa prípadné zneužitie týkalo a klientom preventívne zablokovali a na vlastné náklady vydali nové karty. Nemusíte sa však obávať, banky neustále monitorujú vydané karty, v prípade, že z kartových spoločností získajú informácie o ohrození kariet klientov, okamžite podniknú štandardné bezpečnostné aktivity.


2. Je to pravda, že Európska komisia nariadila sprísnenie pomeru úverov k nehnuteľnosti, ktorú banka financuje. Čítala som, že ak si budem chcieť požičať nad 40% hodnoty nehnuteľnosti, požičiam si za ďaleko nevýhodnejších podmienok jako do 40%. Prečo sa takéto nezmyselné opatrenie robí? Veď na Slovensku sa väčšinou berú 100% hypotéky a to by znamenalo, že budú neskutočne drahé. Zase jedno z opatrení, ktoré „pomôže“ ľuďom!

Tento návrh je vo fáze diskusií. V prípade, že by bol návrh v budúcnosti prijatý, predpokladá sa, že jedným z dôsledkov by mohlo byť zvýšenie nákladov pre klientov. Čo by mohlo znamenať, že hypotéka by bola drahšia.


3. Dobrý deň. Chceli by sme si zobrať hypotéku na starší dom, ale kvôli ďalšej úprave domu si potrebujeme požičať viac peňazí, ako je hodnota nehnuteľnosti, ktorou môžeme ručiť? Môže mi banka ponúknuť nejaký úverový model, kde mi poskytne vyššiu sumu, akú vykryjem nehnuteľnosťou?

Nepoznám dostatočne vaše možnosti a životnú situáciu, tú môže posúdiť hypotekárny odborník, preto vám odporúčam obrátiť sa na banku, prípadne niekoľko bánk a zistiť si podmienky získania úveru na základe vašich potrieb a možností. Ak však pri úvere ručíte  nehnuteľnosťou je spravidla maximálna výška úveru obmedzená hodnotou nehnuteľnosti.


5. Dobrý deň, pani Černá, prosím, ak to pôjde, poraďte mi. Práve mi končí termínovaný vklad s ročnou viazanosťou a uvažujem, čo s peniazmi, či ich nemám niekde investovať, alebo či ich opäť vložiť do nejakého terminovaného produktu s dlhšou viazanosťou.

Žiaľ, nenáleží mi radiť vám, aký finančný produkt je pre vás výhodný a dobrý. Odporúčam vám poradiť sa s produktovými špecialistami v bankách. Tí vás zorientujú v produktoch, výnosoch i rizikách. Navštívte preto svoju banku a informujte sa o možnostiach vkladových aj investičných produktov.  Oproti minulému roku sa očakáva, že koncom tohto roka budú atraktívnejšie produkty s viazanosťou na dlhšiu dobu. Je nepochybné aj to, že oproti minulému roku sa zhodnotenia podielových fondov vrátili do kladných hodnôt. Zrejme sa časť klientov vráti aj k týmto produktom.


6. Dobrý deň, chcel by som sa opýtať, či je možné poistiť sa pre prípad, že nebudem môcť splácať úver? Ako to mám urobiť? Požiadam banku? Alebo to urobím zvlášť?

Samozrejme, poistenie úveru je možné. Poistenie schopnosti splácať úver je dnes štandardnou súčasťou úverových zmlúv. Každá retailová banka má dnes uzavreté dohody s poisťovňou, alebo poisťovňami o poisťovaní úverov. Platí to rovnako pri hypotekárnych ako aj pri spotrebných úveroch. To znamená, že pri získavaní informácií o podmienkach úveru v banke si zistite aj možnosti a podmienky jeho  poistenia.


7. Pani ombudsmanka, znepokojili ma informácie o výsledkoch hospodárenia slovenských bánk. Zisky klesli skoro každej banke. Mám sa ako klient znepokojovať nad tým? Ovplyvní to moje vklady? Je predpoklad, že sa to zmení a banky budú na tom lepšie?

Za negatívnym vývojom v ziskoch za posledné obdobia boli hlavne vysoká tvorba opravných položiek, čo súvisí s hlavne dopadmi hospodárskej krízy a stratami, ktoré banky ešte len očakávajú. Druhým významným faktorom je výpadok výnosov z devízových operácií, ktoré zavedením eura banky nerobia. O svoje vklady sa skutočne nemusíte obávať. Slovenské banky sú v dobrej kondícii, zníženie zisku je v súvislosti s dopadmi krízy a zavedením eura prirodzené.



8. Dobrý deň, pani Černá! Chceli by sme sa so snúbenicou vziať budúci rok a postarať sa o vybavenie domácnosti. Počuli sme o zvýhodnených manželských hypotékach. Máme obaja pod 30 rokov. Aké ďalšie podmienky musíme spĺňať, aby nám bolo zvýhodnenie umožnené?

Kritériami pre získanie zvýhodnenej mladomanželskej pôžičky je dĺžka manželstva pri žiadosti o úver menej ako dva roky, záujemcovia nesmú mať viac ako 35 rokov a spoločne musia zarobiť mesačne menej ako 2,6-násobok priemerného platu v hospodárstve (dnes cca 1440 Eur). Ak spĺňate podmienky, máte nárok na zvýhodnenie v celkovej výške 4,5%. Štát vám v takom prípade preplatí 3% z úrokovej sadzby, za ktorú im pôžičku poskytne banka a 1,5% zvýhodnenie pridá samotná banka.



9. Už neviem, na koho by som sa obrátila s mojim problémom, ste vlastne posledná inštancia. Zaslala som aj oficiálne podanie. Mám problém s čerpaním úveru od Tatrabanky, a.s. Dňa 12.10.2009 som na jej pobočku priniesla List vlastníctva so zapísanou ťarchou v prospech Tatrabanky, a.s. Jej pracovník mi povedal, že k čerpaniu dôjde do konca týždňa. Peniaze neprišli a tak som to naháňala. Po niekoľkých urgenciách sa prišlo na to, že Tatrabanka ešte neskompletizovala poistku za byt, ktorá je potrebná k čerpaniu úveru. Toto sa rýchlo vyriešilo a opäť som čakala na peniaze. Znova neprišli a tak som opäť začala naháňať pracovníka banky, nech sa na to pozrie. Opäť po niekoľkých urgenciách sa prišlo na to, že ČSOB, a.s., ktorej mal byť z Americkej hypotéky splatený predchádzajúci úver uviedla zlý dátum splátky. Znova som to rýchlo, ešte v ten deň vybavila a doniesla. Toto bolo 9.11.2009 Odvtedy čakám na peniaze / čerpanie úveru.

Vyjadrenie, ktoré vám prišlo z Tatrabanky je plne v súlade so Všeobecnými obchodnými podmienkami banky a jeho vykonanie je pre banku záväzné. Atak, ak máte v poriadku všetky náležitosti a podklady k čerpaniu úveru, mali by ste sa do spomínanej lehoty k úveru dostať. Ak však bude napriek uisteniam banky jej postup iný, neváhajte a obráťte sa na pobočku o vysvetlenie. Ak nebude postačujúce, alebo bude podľa vás banka postupovať nekorektne, príďte sa s nami poradiť, prípadne podajte na konanie banky podnet. Kontakt na moju kanceláriu je: Rajská 15/A, 81101 Bratislava, tel. 2/ 57205 309, fax. 2/ 57205 315, e-mail: ombudsman@bankovyombudsman.sk, prípadne nás navštívte osobne každú stredu od 9.00 – 17.00 hod.  Bližšie informácie k podaniu na bankového ombudsmanana nájdete na www.bankovyombudsman.sk

10. Vážená pani Černá! Obraciam sa na Vás so žiadosťou o pomoc. V roku 2006 som si zobral 3 úvery. V tom čase som ako predčasný dôchodca aj pracoval na plný úväzok na základe pracovnej zmluvy na dobu neurčitú. V roku 2007 som vážne onemocnel zápalom bedrového kĺbu. V roku 2008 zamestnávateľ som mnou rozviazal pracovný pomer nakoľko som nebol schopný plnohodnotne vykonávať svoju prácu. Som ťažko zdravotne postihnutý a dostal som sa do zlej finančnej situácie. Obrátil som sa na pobočku banky so žiadosťou o zníženie splátky úverov. Žiadosť pobočka zaslala na ústredie do Bratislavy, kde moju žiadosť zamietli. Obrátil som sa o prešetrenie na bankovú ombudsmanku p. Kohútovú ale bezvýsledne. V auguste som znova požiadal o prešetrenie mojej žiadosti ale bez úspechu. Žijem sám na slobodárni a moja situácia je kritická nachádzam sa v hmotnej núdzi. Prosím Vás aby ste mi poradili ako postupovať alebo preveriť postup SLSP či nie je možné mojej žiadosti vyhovieť.

Ak to pôjde a váš zdravotný stav to dovolí, odporúčam vám navštíviť pobočku banky osobne. Banky majú stanovené kritériá, podľa ktorých sú pripravené v takýchto prípadoch ako je váš posudzovať prípady svojich klientov a individuálne ich riešiť. V prípade, ak nebudete s postupom banky spokojný, kontaktujte ma, prosím, zaslaním podania v písomnej alebo elektronickej podobe v prípade. Kontakt na moju kanceláriu je: Rajská 15/A, 81101 Bratislava, tel. 2/ 57205 309, fax. 2/ 57205 315, e-mail: ombudsman@bankovyombudsman.sk, prípadne nás navštívte osobne každú stredu od 9.00 – 17.00 hod.


Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu