BRATISLAVA - Slovenské zdravotníctvo čelí kritike veľmi často. Môžu za to aj nemalé úhrady v ordináciách napriek tomu, že si platíme zdravotné poistenie. Peňaženku u lekárky musela otvoriť aj žena s bábätkom, ktorá za polhodinovú návštevu súkromnej kožnej ambulancie v Brezne minula takmer 65 eur.
Snímka účtovného dokladu, ktorý bol vyhotovený v súkromnom lekárskom centre v Brezne, sa objavila 21. februára na facebookovej stránke neformálneho občianskeho združenia Nekŕmte nás odpadom. Nie je známe, či im ju zaslala pacientka alebo fanúšik. V popise sa však uvádza, že návšteva kožnej lekárky so 4-mesačným dieťaťom trvala približne pol hodiny.
Na doklade z registračnej pokladne sú okrem dermatologických produktov zaúčtované aj dve služby, a to "rada lekárom" ocenená na 20 eur a "manažment pacienta" za 12 eur.
Topky.sk sa so žiadosťou o stanovisko obrátili na dotknutú brezniansku spoločnosť. „Pani bola s dieťaťom vyšetrená v našej ambulancii a dostala platný pokladničný doklad za služby, ktoré nie sú hradené z verejného zdravotného poistenia a neboli účtované zdravotnej poisťovni,“ vysvetlila lekárka dotknutej spoločnosti.
Odborná rada je služba nad rámec
Na našu otázku, čo zahŕňa služba "rada lekárom" za 20 eur, ambulancia reagovala, že konzultačné služby lekára sú uvedené v pokladni ako rada. „To nie sú bežné služby v rámci lekárskeho vyšetrenia, ktoré je hradené zdravotnou poisťovňou z verejného zdravotného poistenia, ale je to komplexné poradenstvo ohľadne všetkých ostatných faktorov z hľadiska možného dosahu na zdravie - zloženie stravy dieťaťa a matky, podmienok bývania, možných environmentálnych vplyvov, škodlivých látok v kozmetike a prostredí, v potravinách, zdrojoch zdravej výživy a vplyvu životného štýlu, životosprávy a režimových opatrení,“ spresnila spoločnosť. „Konzultačné služby boli poskytnuté na žiadosť menovanej nad rámec poskytnutej zdravotnej starostlivosti,“ dodala.
Čítajte aj: Slovenské mäso je predražené! Keď uvidíte tieto FOTO, v obchode budete pozerať len na jedno!
Skorší termín nie je hradený poisťovňou
A čo sa týka "manažmentu pacienta" za 12 eur, ambulancia vyjasnila, že táto služba znamená, že klientka na požiadanie dostala skorší termín, než to bolo možné. „Termín, ktorý ona požadovala, som už mala obsadený inými pacientmi a tých som musela osloviť a dohodnúť sa s nimi na inom, neskoršom termíne, ktorý by im vyhovoval,“ zhrnula doktorka, podľa ktorej si spomínaná klientka dané služby sama vybrala, pričom s ich cenami súhlasila. „Uznala aj svojím podpisom, že platené služby nie sú hradené zdravotnou poisťovňou,“ znova pripomenula lekárka. Doložila, že ich postup je plne v súlade splatnou legislatívou a cenník je aj voľne dostupný v čakárni či ambulancii.