BRATISLAVA - Tisíce rozhorčených klientov, vyše 30 tisíc zrušených letov! To je výsledok politiky leteckého dopravcu Alitalia, ktorý sa snaží svoju chybu pri víkendovom predaji zľavových kupónov na japonskej verzii svojej stránky, "napraviť" stornovaním. Škandál zašiel tak ďaleko, že sa sklamaní zákazníci organizujú prostredníctvom Facebook-u a spisujú petíciu, ktorú chcú zaslať Európskemu parlamentu. Konanie aeroliniek považujú za neospravedlniteľné a porušujúce ich spotrebiteľské práva.
Spoločnosť Alitalia na podporu odletov z Japonska inzerovala zľavový kód, vďaka ktorému cena jednotlivých leteniek klesla až na desatinu obvyklej ceny. Lety lacnejšie ako 25 000 jenov (cca 240 eur), tak boli k dispozícii úplne zadarmo, pretože zľava, ktorá sa odpočítala od pôvodnej ceny letenky, išla do mínusu.
Jednou z tých, ktorí využili možnosť použitia zľavového kupónu, bola aj Slovenka Michaela. Tá si v sobotu večer zakúpila letenky do New Yorku, ktoré ju vyšli na 35 eur a jeden európsky let v hodnote 250 eur, ktorý ju po uplatnení zľavy nestál ani cent.
"Po rezervácii letenky som ich riadne zaplatila a e-tickety mi boli okamžite zaslané na e-mail potvrdené. Nasledujúci deň ráno si letecká spoločnosť všimla chybu a okamžite začala blokovať svoje stránky. Podmienky pre využitie akcie sa zmenili pre lety s odletom z japonskych miest a pre odletové miesta z Európy sa promokód už počas bookovania nedal použiť," opisuje Michaela správanie sa Alitalie, ktorá sa snažila urýchlene napraviť škodu, ktorú si spôsobila.
"Počas nedele letecká spoločnosť poslala e-mail na všetkých zákazníkov, ktorí si takéto letenky zakúpili, že ich rušia. Takýto e-mail o zrušení letov bez uvedenia čísla e-ticketu a rezervácie nie je vierohodným dokladom zo strany spoločnosti a už vôbec nie dostatočným dôvodom spoločnosti na zrušenie všetkých zakúpených letov. V zmluvných podmienkach Alitalie deklarujú, že riadne zakúpená a zaslaná letenka slúži ako zmluva medzi zákazníkom a leteckou spoločnosťou," hovorí rozhorčená Slovenka, podľa ktorej spoločnosť najprv tvrdila, že išlo o "omyl, potom červa v systéme alebo že nedostala peniaze". Na jej bankovom výpise však svieti, že suma bola riadne uhradená.
"Po ospravedlňujúcich e-mailoch volali zmätení ľudia na zákaznícke linky Alitalie, aby si potvrdili status svojich leteniek a napriek tomu ze spoločnosť ich hromadne rušila, zamestnanci ich ubezpečovali, že ich letenky sú potvrdené, pričom ich statusy sa menili ako na bežiacom páse v priebehu nedele a pondelka. Moje e-tickety sa zmenili zo statusu confirmed na status confirmed (ale coupon voided) čiže vo výsledku void," doplnila Michaela, ktorá nechce nechať vzniknutú situáciu len tak a snaží sa bojovať za svoje práva.
Tie nie sú ľahostajné ani tisícom ďalších klientov, ktorí sa spojili na internete a podpisujú petíciu, ktorú chcú zaslať do Európskeho parlamentu. Odkazy na ňu figurujú aj na facebookových stránkach s názvami "Say No For Alitalia Tickets Cancellations" či "Alitalia! Give Me My Money Back". Počet ich fanúšikov z celého sveta neustále narastá.
O bezprecedentnom konaní Alitalie, ktorá sa snaží nové podmienky zľavy retrospektívne uplatniť aj na klientov, ktorí si letenky zakúpili ešte pred ich zmenou, informovali viaceré zahraničné médiá. Podľa vyjadrenia pražského právnika Miroslava Švendu pre český portál tn.cz: "Aerolinky musia splniť, k čomu sa zaviazali na svojom webe. Všetci klienti leteckej spoločnosti, ktorí kúpili letenky za cenu, ktorá bola uvedená na stránkach, majú nárok za ňu tiež letieť. Nehľadiac na to, či ju potom spoločnosť zmenila."
Dopravca Alitalia sa však zatiaľ tvári, že preňho zákony neplatia a komentovaniu škandálu sa vyhýba.