,,Budúcnosť kinematografie sa nebude očakávať od Európy alebo Spojených štátov, ale o to viac od menej známych kultúr," povedal Hubert Bals, zakladajúci riaditeľ filmového festivalu v Rotterdame.
Pred dvadsiatim rokmi vznikol na jeho počesť fond, ktorý podporuje filmárov z rozvíjajúcich sa krajín. Artfilm premietne vybrané filmy, ktoré fond v minulosti podporil. Z mnohých režisérov, ktorí boli v čase podpory fondom ešte len začínajúcimi tvorcami, sú dnes renomovaní filmári a odnášajú si ceny z významných festivalov. V tejto sekcii ponúkne Artfilm napríklad staršie filmy režisérov ako Nuri Bilge Ceylan či Jia Zhangke. Sekciu Filmy fondu Huberta Balsa, MFF Rotterdam zostavila pre Artfilm jeho manažérka Bianca Taal.
Ocenenia pre najlepší film z festivalov v Mons, Leedse, Annonay či cenu FIPRESCI zo Sofie si odniesol film Occident (2002), celovečerný debut rumunského režiséra Cristiana Mungiu, ktorý bude tento rok predsedom hlavnej poroty MFF Artfilm. Trpkú komédiu, v ktorej sa navzájom prepletajú tri príbehy s niekoľkými alternatívnymi koncami videlo v Rumunsku 65-tisíc divákov. Priemerná návštevnosť amerických blockbusterov je tu pritom o 20-tisc ľudí nižšia.
Turecký režisér Nuri Bilge Ceylan si získal renomé najskôr ako fotograf. Keď v roku 1995 nakrútil krátky film Kryt, hneď ho vybrali do súťaže v Cannes. O dva roky prišiel s celovečerným debutom Malé mesto, oceneným v Berlíne, Tokiu aj Istanbule. Artfilm premietne režisérov tretí celovečerný film. Uzak (2002) je príbehom robotníka Yusufa, ktorý príde o prácu, a preto odíde do Istanbulu za svojím príbuzným fotografom Mahmutom. Ich odlišné svety sa na čas spoja. Film získal Veľkú cenu poroty na festivale v Cannes a jeho protagonisti si odtiaľ odniesli ceny pre najlepších hercov. Uzak má ceny aj z festivalov v Sofii, Istanbule, Mexiku, Chicagu alebo filipínskej Manile. Medzinárodná federácia filmových kritikov FIPRESCI vyhlásila Uzak za film roka.
Výnimočným filmom je aj debut mexického režiséra Carlosa Reygadasa Japón (2002). Príbeh maliara v stredných rokoch unaveného životom, ktorý odchádza do kaňonu, kde sa chce pripaviť na samovraždu. Tu sa uchýli k starej vdove. Na udeľovaní mexických národných filmových cien Ariel Awards sa Japón stal najlepším debutom a Reygadas si odniesol aj cenu za scenár. Na festivale v Cannes získal Japón Zlatú kameru - zvláštnu zmienku. Ako najlepší debut ho ocenili tiež mexickí novinári, a na festivaloch v Edinburghu či Havane. V Štokholme získal zase cenu divákov. V sekcii Panoráma ponúkne Artfilm aj zatiaľ posledný Reygadasov film Tiché svetlo (2007), ovenčený Cenou poroty z minuloročného festivalu v Cannes.
Mladú generáciu čínskych režisérov zastupuje v sekcii Filmy fondu Huberta Balsa čínsky režisér Jia Zhangke. Dej jeho filmu Platform (2000) sa odvíja od konca sedemdesiatych po koniec osemdesiatych rokov a zachytáva skupinku umelcov, ktorí musia čeliť zmenám v čínskej spoločnosti po tom, ako sa začne ekonomicky liberalizovať. ,,Platform je názov piesne, ktorá bola v Číne hitom počas osemdesiatych rokov. Je to pieseň o očakávaní. Do názvu filmu som si ju zvolil ako odkaz na každodennú nádej," povedal Zhangke. Medzi cenami, ktoré za Platform získal sú NETPAC Award z festivalu v Benátkach (cena siete na propagáciu ázijskej kinematografie) a ceny z festivalov v Singapúre, Nantes alebo Buenos Aires. Artfilm uvedie aj ďalšiu snímku tohoto režiséra, The World sa bude premietať v sekcii Nový čínsky film. (Vlani bol Jia Zhangke na Artfilme zastúpený snímkou Still Life (2006) ocenenou Zlatým levom na festivale v Benátkach ).
Osama (2003) afganského režiséra Siddiqa Barmaka, absolventa moskovského VGIK-u, je bezútešným príbehom dospievajúceho afganského dievčaťa. Jej matka ovdovela a prišla o prácu. Preto sa rozhodne, že svoju dcéru prezlečie za chlapca, aby si mohla hľadať prácu. Vďaka tomuto nevinnému triku však dievča môže prísť o život. Pohľad na krajinu ovládanú Talibanom, v ktorej sú ženy menejcenným druhom je prvým filmom, ktorý nakrútili v Afganistane po páde Talibanu. Okrem Zlatého glóbusu pre najlepší zahraničný film získala snímka tri ceny na festivale v Cannes - Zlatú kameru - zvláštnu zmienku, Cannes Junior Award a cenu AFCAE.
Strieborným leopardom z festivalu v Locarne sa hrdí čiernobiela snímka Tan de repente (2002). Vtipný lesbický roadmovie, príbeh trojice žien, je celovečerným debutom argentínskeho režiséra Diega Lermana. Herecké obsadenie filmu ocenili v Locarne zvláštnou zmienkou, film má trofeje aj z Havany, Buenos Aires, newyorského festivalu gay a lesbických filmov alebo z Viennale.
Francúzsko - mauretánsky film Heremakono (2002) režiséra Abderrahmanea Sissaka, absolventa moskovského VGIK-u, zastupuje na festivale kinematografiu Afriky. Za ,,jedinečné poetické zobrazenie emocionálnych a vtipných komplikácií, ktoré môžu nastať v jednoduchom živote" získal cenu FIPRESCI v sekcii Un Certain Regard na festivale v Cannes a odmenili ho aj poroty v Buenos Aires či Gijóne.
Ocenenia pre najlepší film z festivalov v Mons, Leedse, Annonay či cenu FIPRESCI zo Sofie si odniesol film Occident (2002), celovečerný debut rumunského režiséra Cristiana Mungiu, ktorý bude tento rok predsedom hlavnej poroty MFF Artfilm. Trpkú komédiu, v ktorej sa navzájom prepletajú tri príbehy s niekoľkými alternatívnymi koncami videlo v Rumunsku 65-tisíc divákov. Priemerná návštevnosť amerických blockbusterov je tu pritom o 20-tisc ľudí nižšia.
Turecký režisér Nuri Bilge Ceylan si získal renomé najskôr ako fotograf. Keď v roku 1995 nakrútil krátky film Kryt, hneď ho vybrali do súťaže v Cannes. O dva roky prišiel s celovečerným debutom Malé mesto, oceneným v Berlíne, Tokiu aj Istanbule. Artfilm premietne režisérov tretí celovečerný film. Uzak (2002) je príbehom robotníka Yusufa, ktorý príde o prácu, a preto odíde do Istanbulu za svojím príbuzným fotografom Mahmutom. Ich odlišné svety sa na čas spoja. Film získal Veľkú cenu poroty na festivale v Cannes a jeho protagonisti si odtiaľ odniesli ceny pre najlepších hercov. Uzak má ceny aj z festivalov v Sofii, Istanbule, Mexiku, Chicagu alebo filipínskej Manile. Medzinárodná federácia filmových kritikov FIPRESCI vyhlásila Uzak za film roka.
Výnimočným filmom je aj debut mexického režiséra Carlosa Reygadasa Japón (2002). Príbeh maliara v stredných rokoch unaveného životom, ktorý odchádza do kaňonu, kde sa chce pripaviť na samovraždu. Tu sa uchýli k starej vdove. Na udeľovaní mexických národných filmových cien Ariel Awards sa Japón stal najlepším debutom a Reygadas si odniesol aj cenu za scenár. Na festivale v Cannes získal Japón Zlatú kameru - zvláštnu zmienku. Ako najlepší debut ho ocenili tiež mexickí novinári, a na festivaloch v Edinburghu či Havane. V Štokholme získal zase cenu divákov. V sekcii Panoráma ponúkne Artfilm aj zatiaľ posledný Reygadasov film Tiché svetlo (2007), ovenčený Cenou poroty z minuloročného festivalu v Cannes.
Mladú generáciu čínskych režisérov zastupuje v sekcii Filmy fondu Huberta Balsa čínsky režisér Jia Zhangke. Dej jeho filmu Platform (2000) sa odvíja od konca sedemdesiatych po koniec osemdesiatych rokov a zachytáva skupinku umelcov, ktorí musia čeliť zmenám v čínskej spoločnosti po tom, ako sa začne ekonomicky liberalizovať. ,,Platform je názov piesne, ktorá bola v Číne hitom počas osemdesiatych rokov. Je to pieseň o očakávaní. Do názvu filmu som si ju zvolil ako odkaz na každodennú nádej," povedal Zhangke. Medzi cenami, ktoré za Platform získal sú NETPAC Award z festivalu v Benátkach (cena siete na propagáciu ázijskej kinematografie) a ceny z festivalov v Singapúre, Nantes alebo Buenos Aires. Artfilm uvedie aj ďalšiu snímku tohoto režiséra, The World sa bude premietať v sekcii Nový čínsky film. (Vlani bol Jia Zhangke na Artfilme zastúpený snímkou Still Life (2006) ocenenou Zlatým levom na festivale v Benátkach ).
Osama (2003) afganského režiséra Siddiqa Barmaka, absolventa moskovského VGIK-u, je bezútešným príbehom dospievajúceho afganského dievčaťa. Jej matka ovdovela a prišla o prácu. Preto sa rozhodne, že svoju dcéru prezlečie za chlapca, aby si mohla hľadať prácu. Vďaka tomuto nevinnému triku však dievča môže prísť o život. Pohľad na krajinu ovládanú Talibanom, v ktorej sú ženy menejcenným druhom je prvým filmom, ktorý nakrútili v Afganistane po páde Talibanu. Okrem Zlatého glóbusu pre najlepší zahraničný film získala snímka tri ceny na festivale v Cannes - Zlatú kameru - zvláštnu zmienku, Cannes Junior Award a cenu AFCAE.
Strieborným leopardom z festivalu v Locarne sa hrdí čiernobiela snímka Tan de repente (2002). Vtipný lesbický roadmovie, príbeh trojice žien, je celovečerným debutom argentínskeho režiséra Diega Lermana. Herecké obsadenie filmu ocenili v Locarne zvláštnou zmienkou, film má trofeje aj z Havany, Buenos Aires, newyorského festivalu gay a lesbických filmov alebo z Viennale.
Francúzsko - mauretánsky film Heremakono (2002) režiséra Abderrahmanea Sissaka, absolventa moskovského VGIK-u, zastupuje na festivale kinematografiu Afriky. Za ,,jedinečné poetické zobrazenie emocionálnych a vtipných komplikácií, ktoré môžu nastať v jednoduchom živote" získal cenu FIPRESCI v sekcii Un Certain Regard na festivale v Cannes a odmenili ho aj poroty v Buenos Aires či Gijóne.