V roku 2016 bolo podľa WWF na svete vyprodukovaných vyše 390 miliónov ton nových plastov, pričom 100 miliónov ton každoročne končí vo voľnej prírode, z toho približne 9 miliónov ton v moriach. Odborníci varujú, že pokiaľ okamžite neznížime spotrebu plastového odpadu, v roku 2050 bude v oceánoch viac plastu než rýb.
Znižovať spotrebu plastu pomáha aj Kaufland. Pri jeho pokladniach si igelitku nekúpite už dlhšie – tie najpredávanejšie boli z ponuky vyradené v roku 2017 a ostatné jednorazové igelitové tašky v januári 2020.
Nie je taška ako taška
Pokiaľ ste sa rozhodli prispieť k zníženiu množstva plastového odpadu, jedným z najúčinnejších riešení je predchádzať jeho vzniku. Napríklad tým, že si na nákup prinesiete vlastnú tašku, prípadne siahnite po niektorej z opakovane použiteľných alternatív, ktoré Kaufland ponúka, akou je bavlnená taška s certifikátom GOTS, sieťovka alebo špeciálna termotaška, ktorá je klimaticky neutrálna*, recyklovateľná a vyrobená z 80 % z odpadových fólií.
Všimli ste si, že nákup ovocia a zeleniny v Kauflande môže byť úplne bezobalový, prípadne môžete využiť ekosieťku či zelené vrecko? V rokoch 2020 – 2021 sa ich dokopy predalo vyše 100 000 kusov, čo by pri ich opakovanom používaní znamenalo, že zákazníci pomohli v roku 2021 ušetriť až 270 ton odpadu. Opakovane použiteľné obaly je možné používať aj pri nákupe pečiva.
Menej plastu, lepšia recyklácia
Plastové obaly je už v niektorých prípadoch možné nahradiť aj ekologickejšou alternatívou. Obalový materiál z vlákien byliny Silphie patrí medzi úplné novinky. Výrobný proces je efektívny z hľadiska šetrenia prírodných zdrojov a nevyžaduje si použitie chemikálií. Používa sa na obaloch K—Bio údeného lososa v celku i v plátkoch.
Mliečne produkty privátnych značiek nemajú sekundárne plastové vrchnáky ani viečka. Naopak, na ich vzduchotesné uzavretie v chladničke majú zákazníci k dispozícii alternatívu na opakované použitie, ktorá je vhodná aj do umývačky riadu. S výnimkou téglikov na proteínových jogurtoch, boli z výrobkov privátnych značiek odstránené všetky čierne plasty. Reťazec má zároveň už dlhšie vo svojom sortimente uhorky bez jednorazového plastového obalu.
Kaufland bojuje proti jednorazovosti
„Snahe odľahčiť životné prostredie od plastového znečistenia venujeme v Kauflande mimoriadnu pozornosť,“ hovorí Samuel Machajdík, hovorca spoločnosti Kaufland Slovensko a dodáva: „Prijali sme viacero opatrení, vrátane stratégie REset Plastic, vďaka ktorým dokážeme predchádzať vzniku zbytočného odpadu, čím pomáhame budovať udržateľnejšiu budúcnosť.“
Do konca roka 2025 spoločnosť plánuje zvýšiť maximálnu recyklovateľnosť obalov svojich vlastných značiek na 100 % a používať pri ich výrobe v priemere 25 % recyklátu. Rovnako sa zaviazala znížiť objem plastu v obaloch privátnych značiek o pätinu, vrátane obalov, ktoré sa používajú pri preprave.
*Nevyhnutne vyprodukované emisie CO2 pri výrobe klimaticky neutrálnej tašky kompenzujeme podporou certifikovaného projektu na ochranu klímy.
- reklamná správa -