Britský režisér Julien Temple na bratislavský festival zavíta osobne.
BRATISLAVA – Dôvod navštíviť Medzinárodný filmový festival Bratislava budú mať tento rok nielen filmoví nadšenci, ale aj priaznivci dobrej hudby. Vďaka sekcii Focus: London Calling, ktorej zameranie je sústredené na britský hudobný film, si budú môcť vychutnať na filmovom plátne legendy, ktoré v hudobnej oblasti patria k svetovej špičke. Niektoré vo svojich dokumentoch predstaví britský režisér Julien Temple, ktorý na bratislavský festival zavíta osobne.
Festivalová sekcia Focus sa už štvrtý rok sústreďuje na spojenie hudby a filmu, tentoraz s dôrazom na britskú kinematografiu. Podľa slov jej zostavovateľa Mira Ulmana, jej obsahom je „to najzaujímavejšie, čo vo Veľkej Británii vzniklo v priebehu posledných rokov. Výslednú podobu však sekcia získala po mojom osobnom stretnutí s režisérom Julienom Templom, ktorému sa jej zameranie páčilo a sľúbil, že pricestuje na festival. Na Slovensko tak zavíta tvorca, z ktorého dokumentárnej tvorby u nás poznáme len film Sex Pistols: Bes a des."
Britský režisér Julien Temple (1953) nakrútil svoj debut, legendárny pseudodokument o vzostupe a páde najslávnejšej punkrockovej skupiny Sex Pistols The Great Rock’n’Roll Swindle v roku 1980. Od tých čias sa takmer výlučne zameriava na hudobné filmy a dokumenty. Zúčastnil sa napríklad projektu filmových adaptácií slávnych operných árií pod názvom Aria, na ktorom participovali aj Robert Altman a Jean-Luc Godard, pre sieť kín IMAX nakrútil dokument o skupine Rolling Stones: Live at Max, ktorý je záznamom koncertu z ich turné Steel Wheels, neskôr sa opäť vrátil ku kapele Sex Pistols filmom Sex Pistols: Bes a des. Vlani Temple dokončil dokument o jednom z najväčších a najznámejších hudobných festivalov Glastonbury. Okrem hudobných dokumentov Julien Temple režíroval i videoklipy pre Blur, Davida Bowieho, Neila Younga, The Rolling Stones, Toma Pettyho, Whitney Houston či ZZ Top. Vo filmografii však má aj celovečerné hrané filmy, z ktorých slovenskí diváci poznajú romantickú komédiu Ľahké pozemšťanky z roku 1988 v hlavných úlohách s Geenou Davis, Jeffom Goldblummom a Jimom Careym.
Najnovším filmom Juliena Templa je celovečerný dokument Joe Strummer: The Future is Unwritten. Túto snímku o frontmanovi skupiny The Clash, ktorá mala premiéru len tento rok na prestížnom festivale Sundance, uvedie bratislavský festival v sekcii Focus: London Calling spolu s ďalšími dvoma Templovými hudobnými filmami. Jedným z nich je minuloročný dokument Glastonbury a debut The Great Rock’n’Roll Swindle, ktorý je označovaný ako Občan Kane medzi hudobnými filmami. Ten si Julien Temple uvedie na bratislavskom festivale osobne hneď v druhý festivalový deň. Sekcia Focus: London Calling, ktorá vznikla vďaka podpore Britskej rady na Slovensku, celkovo ponúkne štyri hudobné tituly, tri Templove filmy doplní snímka Scott Walker: Muž 30. storočia režiséra Stephena Kijaka, ktorá bude pre mnohých objavom a prekvapením. Rozpráva o spevákovi skupiny The Walker Brothers, ktorého fanklub mal v roku 1965 väčší počet členov než fanklub skupiny The Beatles a jeho neskoršie zmiznutie z hudobnej scény patrí k jedným z najpozoruhodnejších javov v histórii populárnej hudby.
V programe bratislavského festivalu figurujú aj ďalšie hudobné filmy. Priamo v súťažnej sekcii sa bude premietať film Control Antona Corbijna o živote a smrti frontmana legendárnej kapely Joy Division Iana Curtisa, v sekcii Svetový čas zasa originálny muzikál z obdobia 60. rokov s najznámejšími skladbami od The Beatles, v ktorom dominuje love story a protivojnové protesty Across the Universe v réžii Julie Taymor a neobyčajný portrét Boba Dylana, ktorého sedem podôb vo filme I´m Not There stvárňuje šesť hercov v réžii Todda Haynesa. V sekcii Zvláštne uvedenie bratislavský festival premietne dokument o vzostupe a páde socialistickej „pop ikony“ Deana Reeda Červený Elvis režiséra Leopolda Grüna.
Britský režisér Julien Temple (1953) nakrútil svoj debut, legendárny pseudodokument o vzostupe a páde najslávnejšej punkrockovej skupiny Sex Pistols The Great Rock’n’Roll Swindle v roku 1980. Od tých čias sa takmer výlučne zameriava na hudobné filmy a dokumenty. Zúčastnil sa napríklad projektu filmových adaptácií slávnych operných árií pod názvom Aria, na ktorom participovali aj Robert Altman a Jean-Luc Godard, pre sieť kín IMAX nakrútil dokument o skupine Rolling Stones: Live at Max, ktorý je záznamom koncertu z ich turné Steel Wheels, neskôr sa opäť vrátil ku kapele Sex Pistols filmom Sex Pistols: Bes a des. Vlani Temple dokončil dokument o jednom z najväčších a najznámejších hudobných festivalov Glastonbury. Okrem hudobných dokumentov Julien Temple režíroval i videoklipy pre Blur, Davida Bowieho, Neila Younga, The Rolling Stones, Toma Pettyho, Whitney Houston či ZZ Top. Vo filmografii však má aj celovečerné hrané filmy, z ktorých slovenskí diváci poznajú romantickú komédiu Ľahké pozemšťanky z roku 1988 v hlavných úlohách s Geenou Davis, Jeffom Goldblummom a Jimom Careym.
Najnovším filmom Juliena Templa je celovečerný dokument Joe Strummer: The Future is Unwritten. Túto snímku o frontmanovi skupiny The Clash, ktorá mala premiéru len tento rok na prestížnom festivale Sundance, uvedie bratislavský festival v sekcii Focus: London Calling spolu s ďalšími dvoma Templovými hudobnými filmami. Jedným z nich je minuloročný dokument Glastonbury a debut The Great Rock’n’Roll Swindle, ktorý je označovaný ako Občan Kane medzi hudobnými filmami. Ten si Julien Temple uvedie na bratislavskom festivale osobne hneď v druhý festivalový deň. Sekcia Focus: London Calling, ktorá vznikla vďaka podpore Britskej rady na Slovensku, celkovo ponúkne štyri hudobné tituly, tri Templove filmy doplní snímka Scott Walker: Muž 30. storočia režiséra Stephena Kijaka, ktorá bude pre mnohých objavom a prekvapením. Rozpráva o spevákovi skupiny The Walker Brothers, ktorého fanklub mal v roku 1965 väčší počet členov než fanklub skupiny The Beatles a jeho neskoršie zmiznutie z hudobnej scény patrí k jedným z najpozoruhodnejších javov v histórii populárnej hudby.
V programe bratislavského festivalu figurujú aj ďalšie hudobné filmy. Priamo v súťažnej sekcii sa bude premietať film Control Antona Corbijna o živote a smrti frontmana legendárnej kapely Joy Division Iana Curtisa, v sekcii Svetový čas zasa originálny muzikál z obdobia 60. rokov s najznámejšími skladbami od The Beatles, v ktorom dominuje love story a protivojnové protesty Across the Universe v réžii Julie Taymor a neobyčajný portrét Boba Dylana, ktorého sedem podôb vo filme I´m Not There stvárňuje šesť hercov v réžii Todda Haynesa. V sekcii Zvláštne uvedenie bratislavský festival premietne dokument o vzostupe a páde socialistickej „pop ikony“ Deana Reeda Červený Elvis režiséra Leopolda Grüna.