Medzinárodná súťaž prvých a druhých hraných filmov
Made in Europe
Proti prúdu
Svetový čas
Retrospektíva: Ulrich Seidl
Voľná zóna: British Queer Cinema
Focus: London Calling
Slovenský film 2007
Azyl – krátkometrážna tvorba
VideoArt
Zvláštne uvedenie
Peter Nágel, zostavovateľ sekcie
Peter Nágel, zostavovateľ sekcie
Martin Ciel, zostavovateľ sekcie
Otto Reiter, zostavovateľ sekcie
Zita Hosszúová, zostavovateľka sekcie
Miro Ulman, zostavovateľ sekcie
Peter Nágel, zostavovateľ sekcie
Miro Ulman, zostavovateľ sekcie
Maroš Hečko, zostavovateľ sekcie
Ingrid Višňovská, zostavovateľka sekcie
Peter Nágel, zostavovateľ sekcie
Made in Europe
Proti prúdu
Svetový čas
Retrospektíva: Ulrich Seidl
Voľná zóna: British Queer Cinema
Focus: London Calling
Slovenský film 2007
Azyl – krátkometrážna tvorba
VideoArt
Zvláštne uvedenie
Medzinárodná súťaž prvých a druhých hraných filmov
Výber toho najlepšieho, čo sa do Bratislavy podarilo dostať. Je tu niekoľko filmov s označením „naj“ – najlepší debut z Cannes 2007 – izraelská Medúza, najlepší debut z Benátok 2007 – estónsky Jesenný bál, najlepší mexický debut roku 2007 – Zlé návyky, najlepší poľský film roku 2007 – Drobné kúzla, najlepší maďarský debut Šťastný život. Ale v súťaži sa predstaví aj 61-ročná debutantka v hranom filme – legendárna francúzska speváčka a herečka Jane Birkin so snímkou Krabice. A s ňou aj jej nevlastná dcéra Lola Doillon tiež s debutom Ide naozaj o lásku? A predovšetkým – po niekoľkoročnej prestávke máme v súťaži aj slovenský film – debut Vlada Fischera Polčas rozpadu.Peter Nágel, zostavovateľ sekcie
Made in Europe
Európska kinematografia je rozmanitá. A hoci sa to z pohľadu domácej distribúcie nezdá, aj veľmi početná. Zvolená vzorka reprezentuje vynikajúce ukážky toho najlepšieho, čo v tomto roku na starom kontinente vzniklo – rumunský víťaz najprestížnejšieho festivalu z Cannes 4 mesiace, 3 týždne a 2 dni alebo islandské Severné blatá (víťaz z Karlových Varov) či absolútne súčasný Ken Loach so svojou trpkou snímkou V krajine slobody (najlepší scenár v Benátkach 2007). Ale je tu aj priestor pre snímky, ktoré nekompromisne stoja na opačnej vlne mainstreamu, a prostredníctvom svojich tvorcov sú neprehliadnuteľné – napríklad Muž z Londýna Bélu Tarra, Vyhostenie Andreja Zviaginceva alebo Ulzhan Volkera Schlöndorffa.Peter Nágel, zostavovateľ sekcie
Proti prúdu
Tento rok sa divácky čoraz obľúbenejšia programová sekcia Proti prúdu opäť orientuje na filmy netradičné, inovatívne a v prvom rade formálne provokatívne. Tentoraz sme sa sústredili na úplné novinky z celého sveta, ale hlavný dôraz je na Východe, pretože práve tieto filmy v poslednej dobe upútali záujem kritikov a filmových festivalov. Napríklad rumunská kinematografia je na šokujúcom vzostupe. Film Papier bude modrý je pozoruhodný triler z obdobia revolúcie v Bukurešti a divákov zmrazí podobne ako už preslávená Smrť pána Lazarescu, ktorú MFF Bratislava prezentoval s obrovským úspechom pre dvoma rokmi. Z Ruska budeme mať nový film Alexeja Balabanova (ktorý režíroval napríklad známy film Brat) Cargo 200, morbídnu drámu o nekrofilnom milicionárovi a vojne v Afganistane, ďalej z Ukrajiny najnovší film Dva v jednom v súčasnosti najslávnejšej ženskej režisérky Kiry Muratovovej, preslávenej výrokom, že ju diváci vôbec nezaujímajú a filmy robí kvôli umeniu. Ďalšia „bomba“ z Východu je nový film Benedeka Fliegaufa Mliečna cesta (jeho prvý film Dealer je dnes už „kultom“ artkín a filmových klubov na celom svete), skladajúca sa len z desiatich statických záberov, z ktorých je každý jeden kinematografickým skvostom a navzájom sú všetky zložito vnútorne prepojené. Uvedieme aj nové americké nezávislé filmy či celovečerné dokumenty, ktoré sú každý rok príznačné pre túto programovú sekciu.Martin Ciel, zostavovateľ sekcie
Retrospektíva: Ulrich Seidl
Iba o veľmi málo režiséroch sa dá povedať, že majú absolútne nezávislý, jedinečný a nezameniteľný filmový rukopis. Ulrich Seidl (1952) ho má, pracuje na ňom, nekompromisne zaň bojuje viac ako dvadsať rokov. Patrí k tým zriedkavým umelcom, ktorí sa neusilujú o to, aby sa páčili, ale aby ich snímky diváka iritovali ako otvorené rany. Nenechá sa ničím a nikým odradiť od svojej filmárskej dráhy, svojich vízií či radikálnych nárokov na ľudí aj na kinematografiu. Je to nepodplatiteľný človek a takých dnes nájdeme výnimočne. Ulrich Seidl je v dobrom slova zmysle provokatívny umelec, ktorý nesmierne poctivo pripravuje každý nový projekt v perióde niekoľkých rokov. Slovenské publikum bude mať ojedinelú možnosť vidieť kompletnú tvorbu tohto svetoznámeho rakúskeho režiséra, ktorý osobne uvedie svojich pätnásť filmov, vrátane najnovšieho Import Export.Otto Reiter, zostavovateľ sekcie
Voľná zóna: British Queer Cinema
Voľná zóna tento rok patrí spojeniu britského filmu a emocionálno-erotickej „inakosti“ – homosexuálnym milostným príbehom, ale aj dielam, ktoré sa pohrávajú s rodovými stereotypmi. Sekcia je inšpirovaná rovnomennou zbierkou odborných textov a esejí British Queer Cinema (2006, zostavovateľ Robin Griffiths), ktorá po prvýkrát mapuje britskú kinematografiu z hľadiska sledovania zmien reprezentácie gay, lesbických a transexuálnych postáv na striebornom plátne. BQC nám umožňuje priniesť na festival skutočné „bonbóniky“ britského filmu, medzi nimi malé veľké diela Stehpeha Frearsa Moja krásna práčovňa a Prick Up Your Ears s Gary Oldmanom a Alfredom Molinom, ďalej vizuálne uchvacujúcu adaptáciu Woolfovej „biografického“ románu Orlando v réžii Sally Potter či audiovizuálnu báseň Dereka Jarmana Rozhovor anjelov. Vo výbere filmov od 60. rokov po súčasnosť nás zaujímali filmové príbehy, ich originalita, kvalita, výstižnosť, bez ohľadu na to, akú sexuálnu orientáciu majú herci, režiséri či členovia štábu, ktorí sa na nich podieľali. Sekcia vznikla vďaka podpore Britskej rady na Slovensku.Zita Hosszúová, zostavovateľka sekcie
Focus: London Calling
Sekcia Focus tento rok ponúkne to najlepšie z (nielen) nových britských hudobných filmov. Staršia generácia si po prečítaní jej názvu asi spomenie na slová „Volá Londýn!“, ktorými sa od roku 1939 začínali všetky vysielania Britského rozhlasu pre Československo. Tím mladším zasa okamžite zaznejú v hlave úvodné tóny skladby London Calling z rovnomenného dvojalbumu kapely The Clash, ktorý vyšiel o štyridsať rokov neskôr. Jej spoluzakladateľ John Graham Mellor, známy ako Joe Strummer, by oslávil 55. narodeniny. Pripomenieme si ich dokumentom Juliena Templa Joe Strummer: The Future is Unwritten. Temple je i režisérom dokumentu o jednom z najväčších a najznámejších hudobných festivalov Glastonbury. Jeho dlhoročnú históriu reprezentujú Coldplay, Björk, David Bowie, Paul McCartney, Nick Cave And The Bad Seeds a mnoho ďalších hviezd. Ďalší film tohto režiséra The Great Rock 'n' Roll Swindle je legendárnym pseudodokumentom o vzostupe a páde najslávnejšej punk-rockovej skupiny Sex Pistols. Poslednou legendou tohtoročného Focusu je spevák skupiny The Walker Brothers. Jeho fanklub mal v roku 1965 väčší počet členov, než fanklub skupiny The Beatles. Vo filme Scott Walker: 30 Century Man Stephena Kijaka o ňom hovoria napríklad David Bowie, Sting a Radiohead.Miro Ulman, zostavovateľ sekcie
Svetový čas
Mimoriadny úspech pre sekciu Svetový čas predstavuje fakt, že sa do nej podarilo získať filmy, ktoré mali svoju svetovú premiéru až na jeseň a vlastná domáca distribučná premiéra ich čaká len koncom novembra či v decembri. To je prípad filmov Nie som tu Todda Haynesa, Túžba, opatrnosť Anga Lee, Redigované Briana De Palmu, Prísľuby z Východu Davida Cronenberga alebo Táto krajina nie je pre starých Ethana a Joela Coenovcov. Niektoré z nich nepochybne zamiešajú karty aj v budúcoročnom oscarovom pokeri.Peter Nágel, zostavovateľ sekcie
Slovenský film 2007
Zatiaľ čo vlani napriek výraznej podpore štátu nebol dokončený ani jeden majoritne slovenský celovečerný hraný film a situáciu zachraňovala Slovenská televízia (STV) Zimou kúzelníkov, tento rok je situácia presne opačná. Copyright 2007 majú štyri majoritne slovenské celovečerné hrané filmy, no STV nevyrobila ani jeden, i keď v oveľa väčšej miere než v minulosti vstúpila do koprodukcií. Jeden z filmov, na ktorého výrobe sa podieľala – Polčas rozpadu – je dokonca v súťaži a ďalších šesť by malo mať premiéru v kinách na budúci rok. Okrem filmov už uvedených v distribúcii (Rozhovor s nepriateľom, Návrat bocianov, Démoni) a už spomínaného domáceho zástupcu v súťaži čaká na divákov i slávnostná predpremiéra poľsko-slovenského filmu Jahodové víno. Potešiteľné je i to, že čoraz viac krátkych a stredometrážnych hraných, dokumentárnych a experimentálnych filmov vzniká mimo filmových škôl. Nielen vo väčších spoločnostiach ako napríklad D.N.A. (Darkroom) alebo K2 Studio (Neznáma Antarktída, Vysoké Tatry – divočina zamrznutá v čase), ale i v úplne malých ako Ultrafilm (Viktor – človek víťazný). A v animovanej tvorbe sa darí pokračovať skupine mladých animátorov sústredených okolo Ivany Zajacovej. Ich tvorbu predstaví film Štyri Ivany Šebestovej.Miro Ulman, zostavovateľ sekcie
Azyl – krátkometrážna tvorba
Tohtoročný výber krátkych filmov Azyl 2007 pozostáva – podobne ako v programe predchádzajúcich ročníkov festivalu – z dvoch sekcií, sú to 1-minútové a 5-minútové filmy. V obidvoch sekciách uvidíte výber nominovaných filmov z celkového počtu 305, ktoré vybrala odborná komisia na čele s Martinom Cielom. Viac ako polovica filmov v 1-minútovej sekcii je zo zahraničia a slovenské príspevky sa tak ocitajú vo veľmi silnej konkurencii, v ktorej však mnohé bez problémov obstoja, pretože sa páčili aj na zahraničných festivaloch – v Bruseli, kde sa štyria slovenskí režiséri dostali do užšej nominácie, vo Florencii, kde sa v novembri konala veľká prehliadka slovenskej krátkometrážnej tvorby a v Aarau, kde mal Azyl tridsať filmov v prehliadke. Víťazné filmy z 1-minútovej sekcie sa dokonca odpremietajú aj v reklamných blokoch komerčných televízií a sekcia 30 minútových filmov bude v decembri 2007 uvedená aj na najväčšom festivale 1-minútových filmov sveta v Brazílii. Azyl aj tento rok dostal do súťaže hrané, animované, dokumentárne, experimentálne filmy a videoklipy. Databáza viac ako 500 slovenských režisérov, ktorí sa už na festival Azyl prihlásili, je dôkazom, že o filmovú tvorbu je stále veľký záujem medzi profesionálmi aj amatérmi. Vekový priemer prihlásených režisérov je 22 rokov a veríme, že ich táto drobná 1-minútová či 5-minútová aktivita privedie až k celovečernému filmu.Maroš Hečko, zostavovateľ sekcie
VideoArt
Krátkometrážne diela v sekcii by sme mohli najpresnejšie označiť pojmom videoumenie alebo videoart, ktorý má výrazne odlišnú reč ako klasický film, no zároveň pracuje s médiom, ktoré v súčasnej dobe pozná snáď každý – s videom. Prezentácia videoartu na tohtoročnom festivale nadväzuje na charakter prezentácie videoartu z minulého roka, čo znamená, že videá sa premietajú ako predfilmy celovečerných filmov v sekcii Proti prúdu s ohľadom na zvolenú tému či použité vizuálne spracovanie, novinkou však je, že prezentovaná tvorba zahŕňa diela zo všetkých troch vysokých výtvarných škôl na Slovensku a ponúka tak zaujímavú vzorku rôznych autorských a umeleckých postupov pri tvorbe tohto druhu súčasného výtvarného umenia. Do projektu s názvom „art ON!“ sa prihlásilo viac ako 150 krátkych videí, ktoré boli vytvorené počas štúdia na rôznych katedrách VŠVU, na Katedre Intermediálnej a Audiovizuálnej tvorby Akadémie umení v Banskej Bystrici a Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach. Výber zahŕňa celkovo 21 krátkych videí od 19 autorov, z nich budú môcť diváci hlasovať o dve divácky najzaujímavejšie videá, ktoré sa odpremietajú aj počas tradičnej Papučovej noci s pivom Zlatý Bažant. Autori víťazných videí zároveň získajú po prvýkrát cenu „art ON!“ MFF Bratislava 2007. Projekt podporilo Ministerstvo kultúry SR a organizuje ho Vysoká škola výtvarných umení Bratislava.Ingrid Višňovská, zostavovateľka sekcie
Zvláštne uvedenie
O výbere filmov do sekcie Zvláštne uvedenie platí, že menej je niekedy viac. Odpremietame v nej dve dokumentárne snímky Jana Harlana, dlhoročného producenta Stanleyho Kubricka o dvoch britských „velikánoch“ – o režisérovi Stanleyovi Kubrickovi a hercovi Malcolmovi McDowellovi. Iným „velikánom“ svojej doby, aspoň pre socialistické publikum, bol Dean Reed. Nekompromisný dokumentárny portrét určite zaujme nielen jeho pamätníkov. A napokon, unikátna nová kópia Jazzového speváka všetkým pripomenie, že tento rok uplynulo osemdesiat rokov, kedy sa vo filme prvýkrát ozval kontaktný zvuk.Peter Nágel, zostavovateľ sekcie