BRATISLAVA – Súčasný primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (kandiduje ako nezávislý s podporou Smeru-SD) a nezávislý kandidát Milan Kňažko s podporou KDH, SDKÚ-DS, Siete, hnutia NOVA a Mosta–Híd považujú za najväčší problém Bratislavy dopravu a obaja uvažujú o zásadných zmenách v systéme parkovania. Vyplynulo to z dnešnej predvolebnej diskusie na tablet.tv.
Kňažko a Ftáčnik sú favoritmi prieskumov, na tretej priečke sa zväčša umiestňuje nezávislý kandidát Ivo Nesrovnal (pôvodne kandidát SDKÚ-DS). Na billboardoch propaguje myšlienku, že obaja Milanovia sú skôr osobnosťami minulosti. „Bratislava si 25 rokov po revolúcii nemôže dovoliť mať na čele symbol - ani komunizmu, ani revolúcie. Bratislava teraz potrebuje skúseného manažéra s víziou a s energiou ju uskutočniť,“ odkázal obom kandidátom Nesrovnal.
„Pánom Nesrovnalom sa nezaoberám. Mal priestor štyri roky v mestskom zastupiteľstve ako predstaviteľ najsilnejšieho klubu, vlastne bol lídrom väčšiny a vôbec sa k tomu nehlási. Ako keby tie štyri roky vôbec nebol. Ja sa snažím predstavovať voličom svoj program,“ reagoval v diskusii Ftáčnik.
„Ak by mal mať pravdu pán Nesrovnal, tak ten nový som ja,“ poznamenal Kňažko. Dodal, že z politiky odišiel pred 12 rokmi a odvtedy je nezávislý, zatiaľ čo Nesrovnal je podľa neho nezávislý 'osem týždňov'. „To, čo povedal pán Ftáčnik o jeho štvorročnom účinkovaní, ako jedného z najdôležitejších mužov najväčšieho poslaneckého klubu, je pravda,“ dodal Kňažko.
Súčasný primátor Milan Ftáčnik kandiduje ako nezávislý s podporou Smeru-SD, pôvodne však rokoval aj s ďalšími stranami. „Oslovil som všetky relevantné politické strany v mestskom zastupiteľstve, vynechal som iba SDKÚ-DS, ktorej kandidátom bol vtedy pán Nesrovnal,“ vysvetľuje.
„Viaceré strany mi neoficiálne povedali, že nemajú výhrady k mojej práci a podporili by ma. Ale vstúpila do toho veľká politika. Otázka, či môže opozícia spolupracovať so Smerom, vstúpili do toho politické hry. Ktorých sme, nakoniec, boli svedkom aj celkom nedávno, keď časť politických strán stiahla svoju kandidátku a rozhodla sa podporiť pána Kňažka. V týchto voľbách nejde o politické hry, ale o to, kto z nás, ktorí sa uchádzame o funkciu primátora, je najlepšie pripravený riadiť mesto,“ dodal.
„Kandidatúru som ohlásil ako nezávislý kandidát, spontánne sa k tomu pridalo KDH,“ reaguje na otázku o podpore politických strán Kňažko. „Nežiadal som KDH o podporu, nežiadal som o podporu žiadnu politickú stranu. To, že sa strany spontánne pridávajú, s tým nemám absolútne nič spoločné. Jeden z dominantných bodov môjho programu je, že na odborné funkcie nebudú kandidovať nominanti politických strán,“ dodal.
„Ak ma strany napriek tomu podporujú, svedčí to o tom, že dospeli do určitého štádia politickej zrelosti a po druhé, nemajú nikoho, kto by mal šancu v týchto voľbách uspieť proti silnému kandidátovi, súčasnému primátorovi,“ vyhlásil Kňažko.
„Pekne hovoríte, ale keď ste taký nezávislý, prečo ste sa objavili na tlačovej konferencii týchto politických strán, keď sa stiahla pani Kratochvílová?“ opýtal sa Kňažka Ftáčnik. „Ja som sa tam neobjavil, to bola moja tlačová konferencia, na ktorej sa rozhodli vyjadriť mi podporu. S pani Kratochvílovou som nikdy nerokoval. Podporu by bolo smiešne odmietať, ale nevytvára sa tým žiadny politický záväzok,“ reagoval kandidát pravice.
„Prezentujem sa pred Bratislavčanmi tým, že situácia sa výrazne zmenila. Transparency International Slovensko (TIS) ocenila, že sme štvrté najtransparentnejšie mesto na Slovensku. Čo je posun oproti tomu, čo sa tu dialo predtým, rozhodovanie za zatvorenými dverami,“ poznamenal Ftáčnik.
„To štvrté miesto, podľa TIS. Garantujem vám, že o štyri roky, ak budem zvolený, za štvrté miesto sa budem hanbiť. To bude prvé miesto," reagoval Kňažko.
„Do mesta sme dokázali získať 300 miliónov eur na veľké dopravné projekty, symbolom je rekonštrukcia Starého mosta a rozširovanie koľajovej trate do Petržalky. Mesto bolo v katastrofálnom stave, podarilo sa nám za štyri roky o tretinu znížiť zadlženie mesta. Ak si ľudia vyberú pána Kňažka, mesto začne od nuly,“ naznačil v debate Ftáčnik.
„Predpokladám, že ak ma zvolia, pán Ftáčnik mi kultivovane odovzdá svoj úrad. A povie mi, čo je rozbehnuté a čo považuje za dobré,“ reagoval Kňažko. „V tom, čo robil dobre, budem pokračovať. Ale budem v tom pokračovať naozaj. Električka je zatiaľ na billboarde, Starý most nie je poriadne ani rozobratý. Len rekonštrukcia PKO by si vyžiadala desať miliónov eur. Ani s tým zadlžením to nie je celkom tak, mesto je stále zadlžené,“ dodal.
„Tá električka už je v Bratislave, vo štvrtok ju predstavili. Nie je to na billboarde, dnes sa na nej previezli deti,“ reagoval Ftáčnik. "Električka nie je fantóm, je objednaná, odsúhlasená z Európskej komisie a na budúci rok príde,“ dodal. Premiér Robert Fico v tablet.tv uviedol, že Kňažko je vo veku 69 rokov na primátora už príliš starý a nemá skúsenosti s komunálnou politikou. „Čo sa týka veku a pána Fica, on má iné problémy. Vek je číslo,“ reagoval Kňažko.
„Politika je len jedna, je to služba verejnosti. Ja sa nepotrebujem učiť komunálnej politike. Vy tu hovoríte ako fakty, že rok – dva sa budem učiť? To nemyslíte vážne,“ odkázal Kňažko Ftáčnikovi.
„Pracoval som v politike dosť dlho, riešil som konkrétne problémy. Vek je číslo, podstatné sú výsledky. Mám 69 rokov a nemám čas o veciach štyri roky rozprávať. Začnem konať hneď. Budem oficiálne a verejne žiadať vládu, aby toto mesto bolo financované správne, podľa toho, koľko má obyvateľov,“ vyhlásil Kňažko. „Koľko oficiálnych listov ste poslali premiérovi?“ opýtal sa Ftáčnika v súvislosti s problémom nereálne nízkych oficiálnych čísiel ohľadom počtu obyvateľov Bratislavy.
„Opakovane som rokoval s predsedom vlády a informoval som o tom mestské zastupiteľstvo. Problém je ten, že sa nedá urobiť zmena len pre Bratislavu,“ reagoval Ftáčnik. „Systém funguje pre celú samosprávu. Je pravda, že Bratislava je hlavné mesto, argumenty máme, pracujeme na tom, aby sme presvedčili kolegov v ZMOS–e a vládu, že tu naozaj žije 450.000 obyvateľov a nie 417.000, ako nám napočítal Štatistický úrad. Bratislava ročne prichádza minimálne o desať miliónov eur. Keby sme ich mali, vyzerali by sme omnoho lepšie,“ dodal súčasný primátor.
„Nech posúdia občania. Hovoríte, že štyri roky rokujete o tom, aby konečne bolo mesto financované tak, ako má byť. To sú štyri rozpočty,“ konštatoval Kňažko. Poznamenal, že Bratislava je stále zadlžená a vyplatené nie sú ani nové autobusy.
„Znížili sme úrokové miery, ušetrili sme niekoľko stotisíc eur na dlhovej službe. Reálne sme zaplatili 73 miliónov eur, ktoré nemohli ísť na zaujímavé a dôležité veci v tomto meste,“ uviedol primátor Ftáčnik. „Urobili sme jedno jediné zadlženie mesta a to, že sme nakúpili nové autobusy, ktoré sme nemohli preplatiť z peňazí EÚ. To je jediné zadlženie, ktoré sme do mesta priniesli, všade inde sme znižovali dlhy,“ povedal na margo financovania Bratislavy Ftáčnik.
„Podporujú ma ľudia, ktorí mi dôverujú. Niektorí mi prispeli na volebnú kampaň, vidíte to na transparentnom účte,“ reagoval Ftáčnik na otázku, či mu na kampaň neprispievajú aj ľudia, ktorých nominoval do orgánov mestských podnikov. „Trval som na tom, že ak mám niesť zodpovednosť za fungovanie týchto podnikov ako štatutár, v každom predstavenstve by mal byť aspoň jeden človek, ktorého nominuje primátor. Mám k týmto ľuďom dôveru, lebo som ich tam navrhol, a oni dôverujú mne. Ak sa niektorí z nich rozhodli, že ma zo svojich príjmov finančne podporia, nevidím v tom problém, ani konflikt záujmov,“ dodal.
Kňažko nesúhlasil. „Ja to vidím celkom inak. Pokiaľ sú to politickí nominanti, ktorí z vašej vôle zastupujú isté miesta v týchto podnikoch, ktoré sú finančne ohodnotené, a vás politicky a finančne podporujú, je to evidentný konflikt záujmov“.
„Doprava je asi najvážnejší problém, ktorý mesto má. Jednou jeho časťou je parkovanie. Bratislavčania nemajú kde parkovať, pred ich domami stoja autá s inými poznávacími značkami. Do mesta denne prichádza sto až 120.000 ľudí za prácou, nemajú potrebu zastať na kraji mesta na záchytnom parkovisku, lebo môžu ísť bezplatne takmer do centra mesta,“ konštatoval Ftáčnik.
„Druhá vec je, že mesto nie je pre autá, ale pre ľudí. Ponuka v Bratislave má byť v prvom rade kvalitná verejná doprava. Peniaze z EÚ, ktoré sa nám podarilo do Bratislavy získať, sú unikátne, nikdy takéto peniaze Bratislava nemala. Do roku 2016 by sme mali obnoviť vozový park dopravného podniku o 60 percent,“ dodal.
Filozofia toho, čo povedal Ftáčnik, je podľa Kňažka správna. „Sám som zástancom stratégie mesta pre ľudí. Treba však zdôrazniť rozvoj koľajovej dopravy. A keď hovoríme o záchytných parkoviskách, rád by som sa po štyroch rokoch opýtal aspoň na to, kde sú pozemky na okraji Bratislavy, na ktorých tie parkoviská budú stáť?“ odkázal Ftáčnikovi.
„A čo ste urobili pre získanie financovania? Akú máte koncepciu dopravy, ktorá bude ľudí z parkovísk odvážať do mesta? A aké budú výhody toho, keď niekto zaparkuje na záchytnom parkovisku a bude pokračovať mestskou hromadnou dopravou? Zatiaľ je to parkovisko v Inchebe, kde hodina stojí pol eura a vodič sa tam môže dostať len cez most. A nie je tam MHD, na ktorú by mohol nadviazať,“ povedal Kňažko.
„Riešme tých, ktorí tu žijú, pracujú a platia dane. Ak je to len trochu možné, majú mať priestor na parkovanie za symbolickú sumu alebo zadarmo. Tí, čo prichádzajú zvonku, tak isto požívajú cesty v meste, znečisťujú ovzdušie, musia byť spoplatnení,“ vyhlásil Kňažko. Ftáčnik sa ho následne opýtal, aký prvý krok by urobil on, ak by sa stal primátorom. „Prepáčte, ale musíme vybudovať aspoň jedno to záchytné parkovisko. Vyčleniť na to pozemok, urobiť územné rozhodnutie, zohnať na to peniaze. V rozpočte je na to nula,“ odvetil Kňažko.
„Ak postavíme záchytné parkoviská a nezavedieme parkovaciu politiku, nikto tam nebude stáť. Najprv musíme urobiť parkovaciu politiku. Potom môžeme začať budovať záchytné parkoviská. Ďalšia vec je integrovaná doprava. Dohodnúť sa na tom, že ľudia, ktorí dochádzajú do Bratislavy, v prvom rade prídu vlakom. Hovoriť, že budem pokračovať, je jednoduché, lebo už je v čom pokračovať a je na čo nadviazať,“ reagoval Ftáčnik.