BRATISLAVA – Premiér Robert Fico (Smer-SD) ide podľa opozičnej strany SaS privatizovať nákladnú Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) babráckym a tunelárskym spôsobom. Vyhlásil to na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave podpredseda liberálov Ľubomír Galko.
Vytvorenie dcérskych firiem v spoločnosti, presunutie majetku do nich a predaj ich častí súkromným partnerom bude podľa SaS znamenať predaj hlavného "biznisu" firmy. Približne 5000 zamestnancom štátneho Carga sa tak podľa Galka predá práca. Za situáciu v spoločnosti je pritom podľa liberálov zodpovedný premiér Fico, ktorý v roku 2006 zastavil pripravovanú privatizáciu celého Carga.
Predseda vlády tak podľa SaS uteká pred zodpovednosťou tým, že chce odísť z postu predsedu vlády a kandiduje za prezidenta. "Riešením strany SaS je poctivý a transparentný predaj celého Carga, nie nejaké tunelárske schémy," zdôraznil Galko. Toto by mal podľa neho zrealizovať ten, kto túto situáciu zapríčinil.
"A to je predseda vlády Robert Fico. Preto ho z tohto miesta vyzývame, aby prijal túto politickú zodpovednosť, aby vyriešil tento problém Carga a aby sa vzdal kandidatúry na prezidenta," doplnil podpredseda SaS. V roku 2006 mohol štát podľa SaS privatizáciou Carga získať 520 miliónov eur a po jej zrušení firma každý rok s výnimkou roku 2008 dosahovala stratu.
V júli 2013 súčasná vláda pod vedením premiéra Fica rozhodla o vytvorení troch firiem v štátnom nákladnom Cargu. Založenie dvoch z nich, teda spoločnosti pre manažment parku nákladných vozňov a spoločnosti pre realizáciu intermodálnej prepravy, sa už pripravuje. Časť akcií týchto firiem odkúpia súkromní partneri. Podľa SaS mali byť práve dnešným dňom sprístupnené citlivé údaje o Carge súkromným spoločnostiam, ktoré prejavili záujem o odkúpenie.
Podľa ministerstva dopravy však bude jedným z hlavných prínosov pripravovanej reštrukturalizácie ZSSK Cargo fakt, že sa firma bude môcť plne sústrediť na svoju hlavnú oblasť, ktorou je preprava tovarov po železnici. "A zároveň získa kvalifikovaných partnerov na pridružené činnosti, akými sú napríklad manažment vozňov," reagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Nebudú ani ohrozené pracovné miesta, čo by podľa jeho slov privatizácia, ktorú navrhujú opoziční politici, zaručiť nemohla. "Odčlenením vedľajších činností chceme zefektívniť fungovanie firmy, znížiť jej zadlženosť a zvýšiť jej konkurencieschopnosť," vysvetlil Kóňa.
Nákladná železničná preprava pritom podľa ministerstva zostane v rukách štátu, ktorý aj naďalej bude mať možnosť rozhodovať o budúcnosti tejto strategickej spoločnosti. "Rozumieme tomu, že pravicoví politici by radi všetko predali a zbavili sa zodpovednosti. Našou filozofiou je však Cargo rozvíjať a nie sa ho zbaviť," dodal Kóňa.