BRATISLAVA - Umenie, to sú tie zarámované obrazy v galériách, na ktoré sa chodí pozerať len pár snobov? Takýto pohľad našťastie na Slovensku už dlho neplatí. Vďaka patrí aj zaujímavým projektom a jednotlivcom, ktorí sa rozhodli pracovať s umením a dostať ho originálnym spôsobom medzi ľudí. Pozrite, ktorým sa to podarilo!
Čierne diery oživili aj zabudnuté miesta
Na Slovensku sa na umelecké diela tvoria podobne dlhé rady, v akých sa v Spojených štátoch čaká na nové iPhony. Tento unikátny kúsok sa podaril občianskemu združeniu Čierne diery. Traja kamaráti začali v roku 2014 mapovať zabudnuté miesta Slovenska. O rok neskôr sa rozhodli vytvoriť v spolupráci so súčasnými slovenskými umelcami sériu grafík.
Z grafík zobrazujúcich najmä rôzne zabudnuté priemyselné pamiatky sa stal časom hit, ktorý nemá obdoby. Minulý rok sa na nové diela čakalo v rade aj niekoľko hodín. Počas Dobrého trhu na Panenskej v Bratislave sa had záujemcov ťahal dokonca tromi ulicami. Trojici z Čiernych dier sa tak nielenže podarilo dostať medzi ľudí grafiky talentovaných slovenských umelcov, ale našli aj sympatické financovanie pamiatok, z ktorých mnohé sú tiež vzácnymi umeleckými dielami.
Lenka Sršňová dostala Fullu do ulíc
Umenie priamo na telo? Niekto si predstaví tetovanie, slovenská odevná návrhárka Lenka Sršňová však vo svojej kolekcii Fullove zaujímavo pripomenula diela významného slovenského výtvarníka – na oblečení. Jej veselá kolekcia bola inšpirovaná tvorbou maliara Ľudovíta Fullu.
Geometrické kompozície, ruže a rozprávkové zvery z obrazov sa dostali v preštylizovanej podobe na súčasný odev. Do celého procesu sa zapojil aj dizajnér Ondrej Jób. Ide o zaujímavý spôsob, ako dostať umenie priamo na ulicu, a to veľmi dynamickým a výrazným spôsobom – priamo na ľuďoch.
Umenie na platobnej karte
Umenie približuje k ľuďom aj Tatra banka. Od tohto roka umožní tisíckam a tisíckam ľudí mať umelecké dielo neustále so sebou – vo svojej peňaženke. V decembri minulého roka predstavila kolekciu nových dizajnov kreditných a debetných kariet, ktoré zobrazujú diela slovenských súčasných umelcov. Kreditnú kartu s novým dizajnom môžu klienti získať od 1.1. 2020. Tí klienti, ktorí už kreditnú kartu majú, si môžu svoju starú kartu vymeniť za novú bez poplatku do konca februára. Debetné karty, ktoré okrem nových dizajnov priniesli zmenu aj v tom, že sú na výšku, bude banka vydávať od apríla.
Ľudia tak môžu denne pri každom platení na chvíľu obdivovať diela umelcov, ako je výtvarník Miroslav Cipár, fotografka Milota Havránková či maliarka Lucia Tallová a mnohí ďalší. Táto spolupráca pritom len nadväzuje na podporu banky slovenským umelcom – napríklad cez prestížnu Cenu Nadácie Tatra banky za umenie.
Muchu môžete mať na stene aj vy
Umenie patrí do galérií. Vďaka generálnemu partnerovi – Tatra banke, môžete galériu SNG navštíviť kedykoľvek zadarmo. Ak však nemáte možnosť ísť do galérie, je skvelé vedieť, že vznikol online katalóg výtvarných diel zo zbierok slovenských galérií. Stojí za ním lab.SNG, platforma Slovenskej národnej galérie, ktorá skúma možnosti využitia digitálnych technológií v galerijnej praxi.
Cez ich portál Webumenia.sk si môžete nielen prezrieť viac ako 130-tisíc diel z 9 slovenských galérií, ale obrazy, ktorým vypršali autorské práva, si môžete voľne stiahnuť. Portál poskytuje aj službu reprodukcie – môžete si dať vytlačiť a zarámovať jedno z vyše 30-tisíc zdigitalizovaných diel z archívu SNG. Tip na pekný umelecký darček?
Maroš Schmidt ukázal, že aj fén môže byť umelecké dielo
Niekedy za umením netreba chodiť ďaleko – možno sa naň denne pozeráte a ani o tom neviete. Vďaka dlhoročnému popularizátorovi slovenského dizajnu a vedúcemu Slovenského múzea dizajnu Marošovi Schmidtovi ľudia objavujú poklady v kredencoch, na povalách či v garážach starých rodičov. Umeleckým dielom je totiž aj krásne nadizajnovaný fén, originálna stolička či retro auto.
Vďaka Schmidtovi a Slovenskému múzeu dizajnu si mnohí ľudia nielen uvedomili, aké majú doma poklady, ale dozvedeli sa viac aj o dizajnéroch, ktorí za nimi stoja. A možno začali žiť aj o čosi menej konzumne, keď si našli vzťah k starým, ale stále funkčným predmetom. A dosiahnuť toto všetko – to je umenie!
Čo všetky tieto projekty spája?
Všetky spomínané projekty šíria umenie medzi ľudí a robia ho dostupnejším. A ako hovorí nová kampaň Tatra banky: Umenie má zmysel, len keď je medzi ľuďmi.
ZISTITE VIAC O UMELECKÝCH KARTÁCH OD TATRA BANKY
Advertoriál pripravený v spolupráci s Tatra bankou.