BRATISLAVA - Cestujúci na Hlavnej stanici v Bratislave môžu využívať novú čakáreň s prístupovou halou. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) investovali do jej rekonštrukcie 825,6 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty (990,7 tis. eur vrátane DPH). Čakáreň je v historickej časti budovy stanice na prvom nástupišti v priestoroch bývalej, dlhodobo zatvorenej a nevyužívanej reštaurácie. Práce uskutočnila spoločnosť SP Plus, s. r. .o., Trnava od decembra minulého roka, projektantom stavby bola spoločnosť H&W Invest, s. r. o., Bratislava.
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek označil otvorenie novej čakárne za prvé opatrenie k postupnej obnove priestorov hlavnej stanice. "Dúfam, že budeme pokračovať po súťaži, ktorá je vypísaná na ďalšiu rekonštrukciu interiéru a exteriéru Hlavnej stanice Bratislava. To bude len ďalší krok k tomu, aby to bolo také, ako to má vyzerať v strednej Európe alebo v 21. storočí," povedal Érsek počas otvorenia čakárne.
Pripomenul, že vláda poskytne na prvú etapu rekonštrukcie bratislavskej hlavnej stanice takmer tri milióny eur, ktorá by mala byť hotová do začiatku majstrovstiev sveta v hokeji v máji 2019. "Nehovorím to ako záväzný termín, závisí to od verejného obstarávania," uviedol minister dopravy.
Generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy informoval, že po dlhom čase sťažností a sľubov otvárajú novú čakáreň, ktorá prispeje k zlepšeniu podmienok na hlavnej stanici. "Voľakedy bola reštauráciou zavretou viac ako dvadsať rokov. Dostali sme sa na úroveň, ktorá zodpovedá 21. storočiu a teším sa, že môžeme verejnosti sprístupniť tieto priestory, kde sa spája nové s historickými vecami, ktoré tu zostali zachované," povedal Erdössy. Na hlavnej stanici je podľa neho potrebné ešte veľa zmeniť k lepšiemu. "Nejaké ďalšie zmeny sa realizujú a dúfam, že v blízkej budúcnosti budem môcť aj ďalšie zmeny prezentovať," uviedol.
Výkonný riaditeľ spoločnosti SP Plus Vladimír Štiglinc priblížil, že pri rekonštrukcii starej reštaurácie na novú čakáreň bolo veľmi citlivo skĺbené reštaurovanie a rekonštruovanie historických prvkov starej budovy s modernými materiálmi a technológiami. "Za zmienku stojí reštaurovanie fresiek pri vchodových dverách, ktoré majú okolo sto rokov, a reštaurovanie stĺpov v druhej časti, ktoré majú 150 rokov. Ostatné bolo pomerne náročné, ale podarilo sa to včas, skolaudovali sme to v termíne," uviedol Štiglinc. Pre cestujúcich pripravili stojiská na separovanie odpadu s osvetou o jeho význame.
Súčasťou obnovených priestorov prístupovej haly a čakárne je informačný systém pre cestujúcich o odchode a príchode vlakov, rozhlasové zariadenie, kamerový systém. Rekonštrukciou nevyužívaného priestoru bývalej reštaurácie sa podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlikovej tiež vytvorila technická príprava pre dočasné umiestnenie osobných pokladní pred druhou fázou rekonštrukcie stanice.
"Rekonštrukcia sa zrealizovala za plnej prevádzky hlavnej stanice podľa stanoveného harmonogramu, vyžiadala si však uzatvorenie parkoviska pred budovou vládneho salónika z dôvodov pohybu nákladných áut zhotoviteľa, aby sa predišlo prípadnému poškodeniu zaparkovaných osobných áut," dodala Pavliková.
Podchod pre cestujúcich otvoria koncom roka
Rekonštrukcia bývalého služobného podchodu na Hlavnej stanici v Bratislave na podchod pre cestujúcich by sa mala skončiť koncom tohto roka. Prestavba mala trvať podľa plánov do júla, no práce budú trvať dlhšie takmer o pol roka. "Podchod sa nám trochu predĺžil pre technické problémy, takže do konca roka by mal byť hotový. Podchod realizujeme z bývalého služobného podchodu, odkiaľ budú výťahy na každý perón. Malo to byť v lete, ale pri realizácii vznikli technické komplikácie, ktoré tento čas natiahli," informoval generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martin Erdössy počas otvorenia novej čakárne pre cestujúcich s prístupovou halou na bratislavskej hlavnej stanici.
Prestavbu podchodu má spoločnosť Metri, s. r. o., Bratislava uskutočniť za 1,47 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (1,76 mil. eur vrátane DPH). Bývalý služobný podchod sa využíval aj na prepravu imobilných cestujúcich k vlakom, po rekonštrukcii bude z podchodu prístup s výťahmi na všetky nástupištia na hlavnej stanici. Prestavaný podchod budú naďalej využívať zdravotne znevýhodnení cestujúci, ale po novom aj ľudia s veľkými a ťažkými batožinami či matky s kočíkmi.
V podchode bude päť výťahov - každý s kapacitou 26 osôb a s nosnosťou dvetisíc kilogramov. Prepravná kapacita všetkých piatich výťahov bude 15 600 osôb za hodinu (kapacita jedného výťahu 3 120 osôb za hodinu). Po ukončení rekonštrukcie podchodu by mal byť vyriešený jeden z najväčších problémov cestujúcich na jednej z najstarších a najvyťaženejších železničných staníc na Slovensku.