BRATISLAVA – Najnovší prieskum investičnej banky J&T odhalil, ako sa na okolitý svet pozerajú zámožní Slováci a Česi. Tunajší bohatí sú v porovnaní s ich európskymi rivalmi o 10 rokov mladší i dravší. Vyplynulo to z exkluzívneho prieskumu Wealth Report medzi dolárovými milionármi.
Typický slovenský milionár má 51 rokov a vysokoškolský titul
Podľa štúdie je slovenský milionár vysokoškolsky vzdelaný muž, ktorý vlastní firmu. Viac ako polovica slovenských milionárov je majiteľom alebo konateľom firmy. Ukázal to exkluzívny prieskum J&T Banky Wealth Report medzi dolárovými milionármi.
„Úspešným Slovákom pomáhame ako expert na investície spravovať a zhodnocovať ich majetok už 12 rokov. Sme hrdí, že môžeme byť ich partnerom, ktorému dôverujú. Preto je dôležité, aby sme poznali ich názory, správanie a zámery,“ vysvetľuje riaditeľka J&T Banky na Slovensku Anna Macaláková. Práve preto je podľa riaditeľky štúdia Wealth Report taká dôležitá.
Vyplynulo z nej, že slovenskí milionári majú v priemere 51 rokov a sú cca o desať rokov mladší, ako tí svetoví. Je to možno aj preto, že pred rokom 1989 bolo súkromné podnikanie a s ním spojené bohatnutie u nás akýmsi tabu.
Slováci investujú do dlhopisov
Slováci si obľúbili najmä investovanie do korporátnych dlhopisov, ktoré tvoria až 30 percent ich investičného portfólia, čo je až dvakrát viac ako pri svetových milionároch. „Slovenskí bohatí vnímajú dlhopisy ako možnosť investovať do lokálnych firiem a projektov, ktoré môžu priamo vidieť, poznajú ich a môžu tak participovať na ich rozvoji. Navyše tak podporujú slovenskú ekonomiku,“ uviedla Macaláková.
Prezradila, že z hľadiska výnosu najviac veria stavebným pozemkom. „Najvyššie očakávané zhodnotenie od stavebných pozemkov je spôsobené tým, že ich je, najmä čo sa týka okolia Bratislavy, už veľmi málo, a tie voľné investori rýchlo skupujú,“ doplnila.
Obľúbené sú mince a známky
Prieskum tiež ukázal, že majetní Slováci sa stále viac zaujímajú aj o zberateľské aktíva. Investujú najmä do umenia, známok a mincí.
Prestíž spojenú s vlastníctvom danej veci dolároví milionári spájajú najmä s hodinkami. Pri víne vyhráva zasa pridruženie do spoločenstva ľudí, ktorí majú o túto vec záujem.
Dravší ako Európania
Stúpa aj ochota Slovákov investovať v zahraničí. Až 36 percent investičného portfólia majú tunajší bohatí v zahraničí, čo je medziročný nárast o šesť percentuálnych bodov. Podľa prieskumu 21 percent z nich sa snaží investovať tak, aby dosiahli vyšší výnos než je priemer na trhu. V porovnaní s Európanmi sú teda dravší.
Z prieskumov J&T Wealth Report vyplýva, že úspešní ľudia považujú už niekoľko rokov za hrozbu pre spoločnosť korupciu, klientelizmus a rodinkárstvo. Dlhodobo ich tiež trápi nízka vymožiteľnosť práva či vysoké daňovo-odvodové zaťaženie.