FRUTIGEN/BRATISLAVA – Vo štvrtok uplynie desať rokov, ako bol 15. júna 2007 vo Švajčiarsku otvorený 34,6 km dlhý Lötschbergský pätný tunel, v tom čase najdlhší pozemný železničný tunel na svete.
Portály tunela, spájajúce sever a juh Európy, sú umiestnené v päte masívu, vďaka čomu trať nestúpa k tunelu po úbočí – ako je tomu napr. pri staršom Lötschbergskom železničnom tuneli, postavenom 31. marca 1912, nachádzajúcom sa približne 400 metrov nad novým tunelom.
Výstavba Lötschbergského pätného tunela sa začala 5. júla 1999, pričom posledné prerazenie razenej štôlne (len jednej rúry) sa zrealizovalo 28. apríla 2005. Aj napriek tomu, že je tunel dvojrúrový, kompletná a aj sprejazdnená je len východná rúra, pretože západná je vyrazená (z finančných dôvodov) len do troch štvrtín. Celková dĺžka vyrazeného tunela, vrátene galérií a štôlní, dosiahla 91,8 km. Počas ôsmych rokov razenia tunelového komplexu sa vyťažilo až 16.660.000 ton horniny.
Otvorením tunela, po ôsmych rokoch od začatia stavby, sa výrazne urýchlila preprava z Nemecka do Talianska. Náklady na jeho výstavbu dosiahli 2,96 miliárd eur. Nákladné vlaky v ňom môžu jazdiť rýchlosťou 100 kilometrov za hodinu (km/h), osobné vlaky až 200 km/h, pričom maximálna možná rýchlosť súpravy v tuneli môže byť až 250 km/h. Lötschbergský pätný tunel je v súčasnosti štvrtým najdlhším tunelom na svete. V priebehu desaťročia ho predbehli tri železničné tunely: Seikan, Eurorunel a Gotthardský pätný tunel.
Najdlhším a najhlbším dopravným tunelom na svete sa 1. júna 2016 stal švajčiarsky Gotthardský pätný tunel, vedúci popod Gotthardský masív, dlhý 57,1 km. V niektorých úsekoch sa nachádza v hĺbke až 2,3 km pod povrchom alpského masívu. Jeho výstavba trvala 20 rokov a stála vyše 10,8 mld. eur. Denná dopravná kapacita Gotthardského pätného tunela je 260 nákladných vlakov a 65 rýchlikov.
Druhý najväčší tunel sveta - Eurotunel, zabezpečuje prepojenie Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska s Francúzskou republikou popod Lamanšský prieliv - medzi britským mestom Folkestone a francúzskym mestom Calais. Tunel, dlhý 50,45 km, bol dokončený vo februári 1994 - s takmer ročným oneskorením a s výrazným prekročením finančných nákladov.
Tretí najdlhší tunel sveta - japonský tunel Seikan, je dlhý 53,85 km, z čoho vedie 23,3 km popod morské dno. Prechádza popod Cugarský prieliv – úžinu oddeľujúcu ostrovy Honšú a Hokkaido a spájajúcu Tichý oceán s Japonským morom. Úžina je dlhá približne 100 km, široká 20 až 50 km. Tunel Seikan, sa staval 25 rokov a bol dokončený v roku 1988. Pre porovnanie prinášame aj tri najväčšie železničné tunely na Slovensku.
Najdlhším slovenským železničným tunelom je spomedzi 79 tunelov Čremošniansky tunel, dlhý 4,69 km. Začína v ústí doliny Túfna a prechádza pod sedlom Malý Šturec a končí pred železničnou stanicou v Čremošnom.
Druhým najdlhším je Bujanovský tunel, otvorený v roku 1955, nachádzajúci sa medzi Margecanmi - Ružínom. Vedie pod kopcom Suchý vrch a kopcom Bujanov, podľa ktorého je pomenovaný. Svojou dĺžkou 3,41 km je najdlhším dvojkoľajným tunelom na tratiach Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Tretie miesto na Slovensku patrí Jablonovskému tunelu, dlhému 3,16 km, nachádzajúcemu sa medzi obcami Lipovník a Jablonov nad Turňou. Jednokoľajový tunel bol otvorený v roku 1956.