BRATISLAVA - Slováci vymysleli novú hračku s rozšírenou realitou (reálny svet doplnený o digitálne prvky) pre deti od dvoch rokov, ktorá je navrhnutá tak, aby nielen zabávala, ale aj vzdelávala. Hračka Minimani spojila mobilnú aplikáciu s knižkou a penovou hračkou.
Penová hračka v tvare zvieratka učí napríklad spoznávať farby, penová knižka s veršovankami od Bibiany Ondrejkovej cibrí pamäť a mobilná aplikácia ponúka rôzne hry na rozvoj logického myslenia, pamäte alebo kreativity ako pexeso, bludisko, omaľovánka či puzzle. Na tvorbe hračky pracoval tím mladých vývojárov v spolupráci s detskými psychológmi a pedagógmi tak, aby hračka pomáhala zdravému vývoju detí.
Zahrnutie aplikácie do hračky podľa jej tvorcu Mariana Bayera odráža realitu našej doby, ktorej neoddeliteľnou súčasťou sú aj počítačové technológie. „Hračka pomôže rozvíjať potrebné znalosti. Zabaví, poučí, a čo je dôležité, vzdeláva,“ povedal. Minimani zatiaľ vyšla v sérii piatich zvieratiek – slon, tiger, krokodíl, opica a panda, pričom každé z nich rozvíja u dieťaťa iné schopnosti.
Detská psychologička Mária Šimčáková konštatovala, že technológie sú súčasťou našej doby a dnešné deti budú s novými technológiami v budúcnosti žiť. „Musíme ich naučiť s nimi fungovať tak, aby to bolo prijateľné, ale nemôžeme ich od nich oddeliť. Technológie budú súčasťou ich celého života,“ zdôraznila s tým, že rodičia by mali deti „svetom technológií sprevádzať“, aby nevznikli nežiadúce závislosti. Čas na počítači môže byť podľa Šimčákovej strávený aj pozitívne a interaktívne tak, aby sa deti aj bavili, aj učili. „Pomer zábavy a práce treba postupne posúvať v prospech práce,“ povedala. Na záver dodala, že aplikácie v mobiloch a tabletoch môžeme vnímať aj ako prostriedky, ktoré vedia pozitívne ovplyvniť psychomotorický vývoj detí.