VIEDEŇ - Jej obľúbenými nástrojmi sú klavír a husle. Alma Deutscherová zložila sonáty, koncerty a dokonca aj jednu operu, ktorá bude mať premiéru niekoľko mesiacov pred jej dvanástym narodeninami vo Viedni. Je to jednoducho geniálne dieťa.
Alma sa učila hrať na nástroje od dvoch rokov a skladala od šiestich. "Často si hovorím, že keby som bola veľkým a starým mužom s fúzmi, brali by ma možno viac vážne," zveruje sa dievčatko s úsmevom bábiky. Názory ľudí sa však menia od tej doby, čo metropola klasickej hudby, vlasť Mozarta, Schuberta a mnohých ďalších skladateľov, chystá na koniec tohto roku uvedenie jej opery Popoluška, ktorej produkciu zabezpečuje rakúske združenie na podporu mladých talentov.
Premiéra tejto dvojhodinovej opery je pripravená na 29. december. Skúšok sa Alma zúčastnila ako rešpektovaný maestro. Na klavíri sprevádzala sólistov trikrát starších než je ona. "Počula som jej hudbu ešte skôr, ako som vedela, koľko má rokov. Bola som v šoku. Sú tu skutočne zložité nuansy, skutočne špeciálne," hovorí rakúska sopranistka Anna Voshegeová.
Popolušku si Deutscherová sama upravila pre operu. Hlavnou hrdinkou je mladá skladateľka, ktorá zložila pre svojho princa - básnika pieseň. Voshegeová spieva jednu z dvoch mrzutých nevlastných sestier hrdinky. Dej je situovaný do bájnej krajiny Transylvánia, kde sa v duchu rada prechádza, a ktorú obývajú hudobníci ako je Antonin Yellowskin, jej obľúbenec.
Otec mladej skladateľky Guy si spomína, ako ho prekvapili Almine slová v čase, keď mala dva alebo tri roky. "Ako môže byť hudba tak krásna," povedala vtedy. "Keď začala skladať svoju vlastnú tvorbu, pochopili sme, že máme do činenia s čímsi skutočne zvláštnym," vysvetľuje Guy, tiež amatérsky hudobník. Ako šesťročná zložila jeho dcéra prvú sonátu pre klavír, o rok neskôr minioperu a v deviatich rokoch koncert pre husle. Alma nemá rada súčasnú hudbu, ktorá je podľa nej príliš hlučná, a nepozná Justina Biebera ani Beatles. Naopak rada lezie na stromy a behá. Učí sa doma, na juhu Londýna. Stále častejšie koncertuje aj v zahraničí.
Pri uvedení celej opery vo Viedni bude Alma hrať v orchestri na husle a klavíri. V zákulisí zanechá svoj tretí obľúbený nástroj - švihadlo. Práve vďaka nemu sa rodia melódie. "V skutočnosti na ňom neskáčem, ale len všelijako krúžim vo vzduchu a hovorím si rôzne príbehy. Často sa mi tak v hlave zrodí melódia, ktorú si rýchlo zaznamenám."
Malá virtuózka, ktorú si vážia dokonca aj dirigenti ako je Daniel Barenboim či Zubin Mehta, sa vo Viedni nevyhla porovnaniam s mladým Wolfgangom Amadeom Mozartom, ktorý ako jedenásťročný v roku 1767 mal premiéru svojej prvej opery. "Nechcem byť s niekým porovnávaná. Chcem písať vlastnú hudbu, byť práve touto malou Almou. Keby som totiž len prepisovala Mozarta, bolo by to nudné," dodala dievčinka.