BRATISLAVA – Legendárny vlak Slovenská strela, ktorý dodnes premáva medzi Bratislavou a Prahou, oslavuje práve dnes svoje 78. výročie. Presne 13. júla 1936 sa prvýkrát objavil na koľajniciach a dokázal prepraviť cestujúcich medzi týmito dvoma mestami za 4 hodiny a 52 minút.
"Motorový vozeň série M 290.0 mal na tú dobu veľmi progresívne technické riešenie. Dokázal prepraviť 72 cestujúcich a mal aj bufet," opísal odborník v oblasti lokomotív Miloš Slávik. Slovenská strela vtedy vyrážala z Bratislavy o 5.50 h a do Prahy prichádzala o 10.42 h. Naspäť sa potom vracala o 18.35 h s príchodom do Bratislavy o 23.26 h. Jej maximálna rýchlosť bola 130 kilometrov za hodinu (km/h). Pre porovnanie, najrýchlejší parný vlak vtedy jazdil priemernou rýchlosťou 68 km/h.
Od roku 1939 dokázala Strela dokonca zvládnuť vzdialenosť medzi Bratislavou a Prahou za 4 hodiny a 21 minút. Na trase však zastavovala najviac jedenkrát. V súčasnosti má šesť zastávok a obidve mestá dokáže spojiť za 4 hodiny a 11 minút. Motorový vlak bol už i v minulosti obľúbený medzi cestujúcimi aj rušňovodičmi. "Na Strelu išli vždy tí najlepší rušňovodiči. Bola najvyšším stupňom rušňovodičstva," priblížil Slávik. Dodnes ju vozia najradšej, lebo je rýchla a nezastavuje tak často, ako bežné osobné vlaky.
Počas druhej svetovej vojny boli obidva motorové vozne odstavené pre nedostatok benzínu. Ten, ktorý bol, slúžil iba na vojenské účely. V roku 1945 však práve jazda Slovenskej strely symbolicky "spojila" Čechov a Slovákov. Po vojne sa ale tieto motorové vozne na pravidelnú linku medzi Bratislavou a Prahou už nevrátili. V súčasnosti sa zachoval iba jeden, ktorý je vystavený v múzejných zbierkach Tatry Kopřivnice.
Na Slovenskej strele sa následne vystriedali parné či elektrické rušne. Ešte pár rokov dozadu boli na ňu na chvíľu nasadzované aj superrýchle súpravy Pendolino. Tie dokázali skrátiť jazdný čas medzi Bratislavou a Prahou na 3 hodiny a 49 minút.